En kommentar

Thomas Marmefelt säger
15 oktober 2013 – 01:08

Anna Torbrand har skrivit ett välstrukturerat och informativt examensarbete om Fresh Expressions, där hon förtjänstfullt behandlar spänningar mellan framväxande uttryck och den grundläggande kristna tron. Det är en bra introduktion på svenska som rekommenderas för den som vill veta vad det handlar om. Utifrån hennes beskrivning kan man betrakta Fresh Expressions i termer av evolution och konstruktion.

En kyrka som i sina uttryck anpassar sig till rådande speciella förhållanden i tid och rum blir mer evolutionärt livskraftig, kanske kan man tala om evolutionär teologisk praxis. Kyrkan blir mer en ordning, som växer fram genom social interaktion, än en medvetet konstruerad organisation. Den ses därmed mer som evolutionär process än ett statiskt jämviktstillstånd. Resultatet, den faktiska kyrkan, blir en blandning av ordning och organisation. Frågan gäller proportionerna mellan dessa. Sedan kan man ju undra varför blandekonomi används som metafor för samexistens av olika uttryck inom kyrkan.