Kilimanjaroklättring och kvinnors rättigheter

Nu har vi varit här i en månad, jag och Hampus. Herrejisses tiden flyger verkligen.

Så vad har vi för oss? Simon och Hampus är iväg och klättrar upp för Kilimanjaro nu i veckan så vi håller alla tummar och tår för att de ska ta sig upp och ner oskadda. Jag och Philippa är kvar här hemma och livet rullar på som vanligt. Vi hade vår sista Swahili lektion igår så nu är vår dagsplanering ännu friare än tidigare. Swahilin har varit helt okej, vi kan lite mer nu än vi kunde när vi kom hit. Vilket är bra då det verkligen är många här som inte kan engelska, och man märker hur uppskattat det är när man försöker prata Swahili.

Jag och Philippa sitter just nu på varsitt håll och jobbar med lite olika projekt. Åt Elimisha Pamoja sitter jag just nu och läser på om kvinnors situation i Tanzania och forskning om kvinnors beslutsfattande. Kvinnors rättigheter har kommit en bit på vägen här i Tanzania. Man har ändrat lagar, infört olika sorters kvotering och regering satsar aktivt på att förbättra situationen för kvinnor. Men det är fortfarande en lång väg kvar. I FNs senaste granskning av hur Tanzania lever upp till Kvinnokonventionen fick landet en del beröm men också svidande kritik. Framförallt kopplat till situationen kring mäns våld mot kvinnor, som trots stränga straff fortfarande är väldigt vanligt, samt den lagliga åldern för giftermål som fortfarande ligger på under 18 för flickor, något som resulterar i att många flickor inte går klart skolan utan istället giftes bort tidigt. Är ni nyfikna på mer info om detta så kommentera så kan jag länka lite intressanta texter.

Annars fixar jag lite inför ett kvinnoseminarium som förhoppningsvis ska hållas i Chekereni, i samarbete med Moshigruppen i Danderyds församling. Vi har fått en fantastisk Projektplaneringsmall av Hanna Grimstedt som vi kan använda oss för att se till att projekten är välförankrade, genomförbara och går att utvärdera efteråt. Kanske inte låter som det mest spännande i världen, men för en statsvetarnörd som mig är det riktigt kul och jag vill ju som sagt gärna jobba med utveckling på olika sätt i framtiden, så att få erfarenhet av den här sortens lite mer lokala utvecklingsarbete känns väldigt värdefullt. Kommer uppdatera er mer om det här arbetet!

Annars då? Vi börjar vänja oss ordentligt vid att vara här, vi har alla möblerat om och inrett våra rum lite, köpt tyger att hänga på väggarna och annat kul. Skönt att få boa in sig lite. Jag kollar runt efter något fint tyg att sy upp en kjol i och vi försöker planera de kommande månaderna, både jobbet som ska göras men också roliga grejer vi vill göra på fritiden. Finns mycket fin natur i närområdet, vattenfall, varma källor, vackra sjöar osv, som vi ska försöka se under våra månader här.

Nu är det snart helg vilket alltid är roligt, blir nog lite poolhäng någon dag, sen kanske en tur in till stan. På söndag ska vi till Chekereni och träffa kyrkans kvinnogrupp samt vara med på gudstjänsten som på söndag framförs av barn! Ska bli jättekul att se.

Kram på er och trevlig helg!

//Elin