Matseminarium

Hela helgen har varit full späckad av god mat och gott umgänge.

Hanna och Ida Grimstedt från Moshi gruppen är nu här i Moshi och ska jobba med diverse projekt. Ett projekt som leddes av Ida och Hanna nu i helgen var att dem samordnade ett matseminarium för olika kvinnogrupper i Chekereni. Församlingen består av 7 stycket delkyrkor och kvinnorna kom från alla olika kyrkor. Syftet med detta matseminarium var att få en ökad förståelse för vad som är bra mat, hur du lagar näringsrikmat, samt hur du ska få andra kvinnor att få samma förståelse som kvinnorna som var på seminariet.

Vi fick äran att delta under dessa två seminarium dagar. Det var många som deltog och intresset att lära sig mer var väldigt stort.

Vi lagade 5 stycken olika recept båda dagarna. Recepten var baserade på mycket frukt och grönt, mycket näring och mycket smak.

Maten som kvinnorna generellt sett lagar här i Tanzania består av, ris, Ugali (hård risgröt), banan och kyckling. Ibland kan dem lägga till bönor. Men för att vara ett land med så mycket tillgång till frukt och grönt så äter dem sällan det. Att äta mer frukt och grönt var seminariets stora tryckpunkt.

Alla var delaktiga och gjorde ett bra jobb. Alla fick massa nya idéer om vad du kan laga för mat. Alla fick mer vetskap om hur man lever sunt. Alla hade framförallt väldigt roligt och vi fick äta väldigt god mat både i fredags (2016-10-28) och i lördags (2016-10-29).

Vi är otroligt tacksamma för att vi fick chansen att vara med på detta seminarium och vi vill tacka ida och Hanna för ett otroligt bra jobb.

Nu följer att peppa kvinnorna till att spridda den kunskap dem har fått vidare till sina hembyar. Vi hoppas kunna stöta dem i det och hjälpa dem hålla i egna seminarium.mat-seminarium