Hampus, Elin, Simon, Philippa

Hampus

Mitt namn är Hampus och jag har precis fyllt 23 år. Som barn växte jag upp i olika länder, bland annat Etiopien, Uganda och Tanzania, där mina föräldrar jobbade inom olika biståndsorganisationer. Har sedan 10 år bott i Sverige där jag har gått i skolan och tog slutligen studenten 2013. Efter gymnasiet reste jag till Indonesien och backpackade,därefter Australien. När jag återvände hem började jag skaffa lite arbetserfarenhet, medans jag funderade över vad jag ville studera i framtiden.

För ett halvår sedan fick jag ett tips om en praktikplats som volontär genom Svenska Kyrkan. Jag blev överlycklig när det råkade vara Moshi i Tanzania. Det är den plats jag bodde på senast när jag bodde utomlands – en plats som betydde mycket för mig.

Ett halvår senare sitter jag här i Moshi och skriver, vilket känns underbart.  Praktiktjänsten är på Agape Learning Center, vilket är en organisation som arbetar under den Evangeliska Luteranska kyrkan med syfte att förbättra levnadsförhållanden för bland annat utsatta kvinnor och barn i närområdet. Vår tjänst här handlar mycket om vad man gör det till, det finns olika aktiviteter för alla som deltar, främst utbildning. Jag kommer försöka hjälpa till att rusta upp internetcafét som dom har här. Många datorer är gamla och fungerar inte. Jag ska även försöka hitta ett sätt att kunna bidra med ett av mina största intressen vilket är musik. Jag spelar bland annat piano och gitarr, och kanske kan vara en del av någon music ensamble. Det skulle vara förträffligt14141662_10153784801281120_8172479846281929863_n (1)

Simon Nilsson

Namn: Simon Nilsson

Ålder: 20 år

Församling: Vallentuna

Jag har de senaste  4 åren jobbat med olika uppdrag  inom kyrkan i Vallentuna församling där jag även konfirmerades som 15 åring. Där kom jag i kontakt med ett kyrkligt, kristet liv och började bygga en relation med Gud. Jag har alltid velat åka utomlands och vara en del av den världsvida kyrkan och vara en del i en större gemenskap.

Hemma på fritiden har jag ägnat mig mycket år sport, främst fotboll och även försökt vara så mycket som möjligt i kyrkan. Jag har spelat fotboll i Vallentuna BK sen jag var 5 år, så det har varit en väldigt stor del av mitt liv.

Jag lämnar mycket hemma men det jag kommer sakna mest under dessa fyra månader är min familj. Min Mamma, Pappa, min storebror, min lillebror och framförallt min underbara flickvän.

När jag kommer hem från denna resa ska jag börja studera teologi. Därefter får vi se vad jag blir. Teologi, natur och miljö frågor är det jag verkligen brinner för och hoppas kunna få mer kunskap om det och nya tankar under denna tid i Moshi – Tanzania.
Det ska bli fantastiskt roligt!