Gå ur Svenska kyrkan, lämna, medlemskap, kostnad, drop in dop

Den som googlar på Svenska kyrkan kommer till att gå ur, lämna. Jag vill att den som googlar på Svenska kyrkan, medlemskap, tro, nätverk, äkthet, liv ska komma till församlingar i Svenska kyrkan. Och att ni som gått ur, kommer tillbaka, och är med på det sätt som passar er! Inga färdiga tråkiga mallar här!

För ett tag sedan googlade några familjer ord som Drop in dop Svenska kyrkan Göteborg Hisingen, och kom till Lundby församling. Och i söndags blev det därför tre barn som döptes på drop in dop, i distriktet Brämaregården.

Efter ett tag i Göteborg har jag förstått att lek med boll och ord hålls högt här. Vad säger ni om den här: Bättre med drop in dop än drop out.

Men, och det säger jag fr a till dig som är född på 80- och 90-talet, religion och religiositet är svårt både för den individuella människan och för grupper av människor i västvärlden, och särskilt i Sverige, för här har vi ju kommit så långt i produktutvecklingen av människan. Så långt att vi riskerar att låsa in religionen. Därmed kan den bli stuck in the middle. Som ett inklämt mellanbarn mellan två syskon:

– Ett storasyskon som enögt och enörad inbillat sig att sanning endast är att en utsaga överensstämmer med en konkret verklighet,

– Ett småsyskon som fångats av iverns och leveransens ideologi som hävdar att det som inte är paketerat med handling och åtgärdsförslag, är meningslöst.

Därför är det vackert när ljusen tänds, ballongerna blåses upp, föräldrarna prövar musik med Råsa, syskon utforskar kyrkorummets längd och höjd, och det poetiska språkets ord om eviga löften, att upptas i Guds nåd (Confessio Augustana IX), viskas och som Johanna uttrycker det, ”vatten östes över små, men redan starka personligheter”.

Joyn the Church!

En kommentar