& Bibeln och Dopet, helt enkelt, och några säkra evangelisk lutherska tips om Bibelläsning


Dagarna före påsk tog de på sig säkerhetssele och skyddshjälm. Arbetsuppgiften var att pynta träden i Brunnsparken här i Göteborg med fjädrar, i alla färger. Varje fjäder sattes dit omsorgsfullt med varsamma händer. Precis som dopet – konkret symbol för löftet om liv. Det var stort, mitt i världen.

image

I ett tidigare blogginlägg har jag presenterat fem teologiska ackord om dopet. (Som ett komplement till några artiklar som ligger på Lundby församlings hemsida under fliken Dop respektive under fliken Mina föredrag under Kyrkoherde.

Blogginlägget hette A handshake or a signature is not enough – go for baptism. Min förhoppning nu på Påskdagen är densamma som då: Att du tar några av ackorden till ditt hjärta och din tanke, att de slår an en ton också hos dig.

Det som är extra idag, förutom att jag nu skriver på svenska, är reflektionen att varje ackord är i linje med de bibliska texterna, med hur Jesus levde sitt liv, i linje med vad den diakonala gemenskap som växte fram kring Jesus var buren av. Ackorden stämmer med det som står i bibelns evangelietexter. Ackorden är dessutom i linje med de meditativa och utredande texterna i Nya testamentets brev. Rubriken på dagens blogginlägg börjar därför med orden & Bibeln och Dopet, helt enkelt.

Här är de fem ackorden:

1. Dopet är en engångshandling och ska aldrig upprepas. Dopet ger den som döps samma säkerhet som allt annat som aldrig behöver upprepas och göras om och om igen. Dopet handlar om ett löfte som gäller livet ut, och längre än så.

2. Dopet innehåller samma löfte som evangeliet. Deras budskap har historiska rötter. Det finns inga magiska element i dopet. Att ditt namn nämns i dopet klargör att löftet om liv är personligt, till dig, till alla delar av din individualitet.

3. Dopet har sin grund i ett levt liv, Jesu Kristi liv. Ett liv som också innehåller död och uppståndelse. Jesus är en högst trovärdig, social och kärleksfull person. Vår vän och förebild i vardagen. I mässan omfamnar vi verkligen varandra.

4. Dopet översköljer ungdomar, vuxna som barn med en säker obillig nåd som omsluter oss på alla sidor, oavsett våra tidigare eller framtida handlingar, meriter, beteenden eller attityder.

5. Dopet tar oss till Jesus Kristus nu och på riktigt. Dopets uppdrag är en rättvis värld och en befriad natur för en fulländad skapelse.

Det är därför Påskdagen sedan långa tider är en dag för dop i stora delar av världen.

Säkra tips för dig som överväger att läsa Bibeln, (och som kanske tidigare gett upp mer än en gång.)

A. Börja inte från början i Bibeln, för då är risken övervägande att du tröttnar och inte kommer fram. (Bibeln är ju snarare ett bibliotek än en bok.)

B. Läs istället Första Johannes brevet först!

C. Ta sedan ett evangelium: Gärna Markus. (Fastna inte i det orimliga). Jfr Nick Cave som också fick rådet att börja med Markus evangeliet när han i tonåren hade fastnat i Gamla testamentet. Och som ett flertal år senare skrev ett fint förord till »The Gospel According to S:t Mark”.

D. Sedan hade jag valt Psaltaren 121 och 139 i Gamla testamentet.

Har du en modern bibel med fotnoter så vänta med att läsa fotnoterna tills du läst dina bibeltexter minst en gång. Då får du ju en klart bättre läsupplevelse än om du avbryter ett första läsande med att dyka ner i fotnoterna gång på gång.

Att tillsammans med andra höra Bibelns texter tematiskt eller ur ett kyrkoårsperspektiv i gudstjänster är också härligt!

Eller att få sjunga de glada texterna som bygger på bibelns berättelser. Tillsammans med andra människor i någon av församlingens alla körer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *