Maträtten i Etiopien

Mentorsmamma i Sydafrika. Foto: Eric Miller /IKON
Maträtten i Etiopien

Den lilla flickan är 8 månader, men väger som om hon vore ett par månader. Hon bor med sin mamma och pappa i ett skjul på cirka 3 m2. Föräldrarna kommer från en by i södra Etiopien, men båda är hiv-positiva och för att få behandling måste de komma till sjukhuset i Addis Abeba. De hyr därför detta lilla skjul och försöker på olika sätt få in pengar till hyra och mat.

Mamman tigger och pappan försöker få daglönejobb. Det är viktigt att äta ordentligt så att behandlingen ger effekt, men naturligtvis också för att flickan ska få näring från mammans mjölk.

Jag besökte familjen i februari och några veckor tidigare hade en Mentormamma kommit förbi och träffat mamman då hon var på väg hem med sin lilla tiggarskål och med barnet på ryggen. Mentormammor är mammor, som fått en särskild utbildning och som ingår i kyrkans diakonala arbete. De har lärt sig om vanliga risker vid graviditet, om sjukdomar, om näringsriktig mat, om hygien med mera. De besöker fattiga mammor/familjer, finns där som stöd, ger råd, väger barnen och ibland bara lyssnar.

Mentormamor har också en diakonikassa varifrån de kan bidra med busspengar för att åka till en klinik eller köpa lite lök, kål, bröd och mjölk. Mentormammorna träffas en gång i veckan och delar erfarenheter och får mer undervisning. De får en liten lön och en grön t-shirt där det står att de är representanter för kyrkans diakonala program.

Med mycket små medel kan livet förändras och barn räddas. Livet i staden är så annorlunda mot livet på landet och många unga mammor har ingen aning om hur de ska sköta hygienen för barnen eller hur och vilken mat man lagar i staden. De rika kan köpa vad de vill, men de fattiga måste hitta andra vägar och då är mentormammor en god hjälp. Det är också svårt med hygienen utan vatten och avlopp.

Svenska kyrkan ger stöd till detta program som finns både i Etopien och Sydafrika. Mentormammorna får utbildning, de gör en god insats för andra och de kan också bidra till försörjning för den egna familjen. Deras arbete har blivit uppmärksammat av sociala myndigheter och dessa vill nu lära sig och använda samma modell.

Mentormammorna får vara med och se livet förändras. De ser barn som är undernärda och svaga och som efter en tid börjar växa. De ser hoppet och glädjen i mammornas ögon.

Kerstin Pihl
fd anställd som handläggare för projekt i Etiopien och Sydafrika.

(Kerstin Pihl bor i Skärhamn och kommer gärna och berättar om sina erfarenheter och sina projekt inom Svenska kyrkans internationella arbete).

Ikväll kan du, om du vill, lämna in ditt bidrag till Svenska kyrkans internationella arbete när Kyrkans Hus i Kållekärr har vardagsgudstjänst klockan 18.00. Barnkören sjunger. Präst är Linda Lindblad. Välkomna!

(Du som inte vill gå på vardagsgudstjänst i Kyrkans Hus kan gå på Passionsgudstjänst i Skärhamns kyrka kl. 18.00. En gudstjänst i Stilla veckan).

Svenska kyrkans internationella arbete arbetar med att stötta mentorsmammorna. Det finns också ett omfattande arbete med att stötta människor så att det får mat för dagen. ”Maträtten”. Och det finns dessutom ett katastrofprogram där man just nu arbetar i de extremt utsatta områden där människor svälter på grund av missväxt och torka. Dina pengar gör stor nytta!

Mentorsmammor – projekt Svenska kyrkans internationella arbete>>