Jag vill älska dig…

Brudkronan som finns i Rönnängs församling. Foto: Carina Etander Rimborg

”Jag vill älska dig…” – så inled ett av löftena i vigselritualet. Löftena är centrala, löftena ges i vigselgudstjänstens mittpunkt och mitt i löftena finns det lilla konstituerande, riktningsgivande, ordet vill. Fyra bokstäver riktning!

Jag vill – det är vad vi lovar. Det är centralt, viktigt och riktigt. Det är som livet – jag vill och jag lovar göra allt i min makt att upprätthålla detta löfte. Vi säger ”vill älska dig”, inte ”jag älskar dig”. Vi talar framtid och riktning, inte nutid och faktum…att människor som står inför Gud i vigseln älskar varandra råder inga tvivel ikring – men poängen är att vi lovar att vilja detta vidare.

Vi lovar vara öppna för förändringar, utveckling, förnyelse, kamp och lidande i viss utsträckning. Vi lovar att vi vill! En god, till och med fantastiskt, hållning till livet. Det vi säger är att vi är beredda att släppa taget och lita till en annan människa och att nyfiket är beredda gå framtiden till mötes. Tänk om vi kunde ha mer av den hållningen i allt det som är livet – att nyfiket och utan alltför många förutfattade meningar gå tillvaron till mötes.

Jag tänker att den hållningen är absolut nödvändig för oss som kyrka – att våga prova, försöka, utveckla, förändra och se vad som bär. Hela tiden i en slags vilja att visa för varandra något av innersidans mysterier. Släppa det invanda och emellanåt instängda för att öppna för nya infallsvinklar. Våga förändra, ge lite av, det vi håller ”heligt” för att fler ska kunna få uppleva just detta. Och, i gengäld, få mycket nytt som vi aldrig annars skulle ha upptäckt.

Svenska kyrkan Tjörn finns mitt uppe i den processen där vi söker nya vägar, mötesplatser och uttryck. Som hjälp har vi bland annat genomfört enkät-undersökningar och djupintervjuer med människor på Tjörn – där vi ser ett stort förtroende att förvalta, men också en stor längtan efter större närhet, beröring och relevans i människors liv. Vi vill ta oss an utmaningen. Vi vill!

Svenska kyrkan som helhet finns också i förändring, mer nu än på länge kanske? Kyrkan arbetar intensivt med sin egen innersida och i utvecklandet av en ny handbok – det som ger uttrycket i centrum av kyrkans liv – gudstjänsten. Just nu provar vi nya formuleringar och ny musik som bättre ska gestalta Gud i möte med människor 2016. Vi vill!

Jag tänker att vi måste ge varandra modet att prova nytt och ge varandra rätten och självtilliten att var och en av oss bär på goda erfarenheter av verklighet, liv och Gudsmöte. Erfarenheter som vi behöver dela och ge vidare för att vi tillsammans ska kunna växa och bli mer hela. Vi måste oftare säga till varandra att vi duger och att vi vill fortsätta bygga för framtiden. Vi vill!

Johan Ernstson

Kyrkoherde, Svenska kyrkan Tjörn

(Detta är ledaren i PETRUS som kommer i din brevlåda i dag eller i morgon.)