Vägen är målet

Pilgrimsvandring Foto: Maria Eliasson

Solen värmer din rygg. Fåglarna sjunger och vinden susar i träden. På långt avstånd hör du motorljud och någon skrattar bakom träden. En lång rad med människor går på en grusväg. Du för ett lågmält samtal med personen som för tillfället går bredvid dig. Stundtals går du tyst och låter tankarna komma och gå.  Tillsammans med några andra människor är du på väg, från en plats till en annan. Du är på PILGRIMSVANDRING.

Jag har haft förmånen att vid flera tillfällen fått pilgrimsvandra. Både här hemma i min närhet men även i andra länder. För mig är vandring ett fantastiskt sätt att uppleva ett land. Jag upplever omgivningen med alla mina sinnen; jag ser, jag hör, jag känner lukten av växter och djur. Att få göra det tillsammans med någon eller några vänner jag känner väl eller med någon helt okänd, det är lika spännande. Under en kort vandring tillsammans kan man komma varandra väldigt nära. Man delar en gemensam upplevelse genom att gå bredvid varandra, tystnad eller samtal. Samtalet med mina medvandrare är något jag uppskattar väldigt mycket. Min upplevelse är att det blir ett så gott samtal. Man vandrar sida vid sida och det blir ofta ett avslappnat samtal på en jämlik nivå.

Varje människa gör sin egen unika vandring. Alla har vi våra egna upplevelser. Vissa personer pilgrimsvandrar 80 mil i norra Spanien, andra pilgrimsvandrar en timme under lunchtid genom Göteborgs city. En pilgrimsvandring kan vara så olika.

Hela livet kan vara en vandring, ibland är det nedförsbacke och då är det lätt att gå. Sen kommer den där uppförsbacken som upplevs som så jobbig och då det är skönt med någon som finns bredvid dig som stöttar och pushar på. På höjden efter uppförsbacken, då du står där på toppen och ser tillbaka, kan du tänka ”jag klarade det, där har jag gått”. Många gånger är det lättare att vandra tillsammans, så även i livet. Nästa gång kan jag vara den som stöttar. Vi behöver varandra!

Pilgrimsvandring Foto: Maria Eliasson

Att pilgrimsvandra i grupp är annorlunda än att vandra själv, eller tillsammans med en vän. Man går i en lugn takt. En ledare tar täten. En annan ledare går sist och ser till att ingen hamnar efter. Med jämna mellanrum, ca 45 min, stannar man och väntar in siste man. Man låter även den personen vila innan gruppen fortsätter vandringen. Vissa sträckor går man i tystnad. Då har ofta ledarna gett gruppen ett ord eller en tanke att fundera under tiden man är tyst. När gruppen sedan återsamlas ges möjlighet att dela sina tankar med de andra. Det kan vara lite jobbigt i början att vara tyst, men efter ett tag är det skönt att bara låta tankarna få fritt spelrum.

Här på Tjörn ordnas det pilgrimsvandringar med jämna mellanrum. Kortare vandringar som de flesta av oss kan vara med på. Redan nu på måndag, annandag påsk, är du välkommen att pilgrimsvandra från Skärhamns kyrka till Blekets kyrka. En vandring på ca 1 mil. Jag ska vandra – ska du? Ta chansen att prova på att pilgrimsvandra! Välkommen med!

”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen som är mödan värd”

ur Karin Boye´s dikt I rörelse

Maria Eliasson
förtroendevald och frivillig i Skärhamn, Stenkyrka församling