Pilgrimsvandring – Emmausvandring

På annandag påsk är det inte ovanligt att det ordnas pilgrimsvandringar runt om i Sveriges församlingar.

En av de texterna som läses i kyrkan på annandagen är ju den om de två lärjungarna som dagen efter sabbaten och Jesus död, vandrar ner från Jerusalem till byn Emmaus. På vägen får de följe av en man som undrar vad som hänt. De berättar om allt och varför de är så ledsna. Att Jesus har korsfästs och att kvinnorna gått till graven men den varit tom. De förstår ingenting. Mannen undervisar dem om vad som står i bibeln. Sen stannar mannen med dem och när han läser bordbönen med dem så känner de igen honom – det är Jesus! Då försvinner han ur deras åsyn. De blir så glada att de genast bryter upp och återvänder på kvällen till Jerusalem för att berätta för lärjungarna att de har sett Jesus. (1 årgångens texter på Annandag påsk Luk 24:13-35).

På annandag påsk – då temat för söndagen är ”Möte med den uppståndne” för vi höra dessa texter och som sagt – på många håll fanns det också möjlighet att pilgrimsvandra.

Så även hos oss i Svenska kyrkan Tjörn. I går på annandag påsk vandrade en skara från Skärhamns kyrka, där det startade med en kort andakt, bort till Blekets kyrka där det firades Emmaus-mässa.

Maria Eliasson har generöst delat med sig av bilder från gårdagens pilgrimsvandring.

Det kommer att finnas fler tillfällen till att pilgrimsvandra i år med Svenska kyrkan Tjörn.

Den 15 juni kl 18.00 är det pilgrimsvandring med mässa. Start och mål i Klövedals kyrka. Sträcka ca 6 km.

Den 28 juli kl 18.00 vandring från Klövedals kyrka till bygudstjänsten i Säby.

Pilgrimsvandring annandag påsk 2016. Foto Maria Eliasson
Pilgrimsvandring  annandag påsk 2016. Foto Maria Eliasson