Predikan 10 april ”Bon Jovi är Guds röst”

I dag kommer predikan från Kristofer Strid – vår pastoradjunkt som gör sitt första år som präst hos Svenska kyrkan Tjörn. Du kan höra predikan live om du kommer till Stenkyrka kyrka kl. 11.00.

En aptitretare: Visste du att Guds röst låter som den amerikanske rockartisten Bon Jovi? Följ med till slutet av denna predikan skall jag berätta om det!

Har du någon gång blivit kallad för fårskalle? Eller känt dig som ett svart får?

Jesus som den gode Herden är en, av många, älskad bild av hurdan Gud är!

Är han vår herde, ja då hör vi ju ihop med honom, kanske i synnerhet om vi känner oss som fårskallar eller svarta får. Men alldeles oavsett, får vi som en del av Guds folk också tillhöra hans hjord.

I dagens Bibeltexter så kryllar det ju av herdar (och det gör det faktiskt i hela Bibeln – både i Gamla Testamentet och i Nya Testamentet). Vad kan Gud vilja säga till oss om den gode herden? I mångt och mycket vilar ju då hela ansvaret på Jesus att låta honom vara den som bär oss, men vad skall då vi fårskallar göra?

Ja, det viktigaste är ju faktiskt redan gjort av Jesus på korset. ”Den gode herden ger sitt liv [frivilligt!] för fåren” säger Jesus själv. Och vem är vargen – den som vill slakta, döda och förgöra, men här även river fåren och skingrar hjorden? Jesus beskriver sig själv som den som ”har kommit för att de [alltså du och jag] skall ha liv, och liv i överflöd.” (Joh 10:10).

Jesus och ett lamm.

Det står också att den gode herden ”känner” sina får. Vad innebär detta? Ja, i förhållande till oss kan vi väl säga att det egentligen inte finns något om oss som han inte vet om och det borde göra oss trygga. Han vet inte bara hur vi ser ut, utan känner med oss och hur vi känner oss. Det är inte bara en fråga om kunskap om oss, utan handlar snarare om ”livsgemenskap i kärlek och samhörighet”. Gud har sett oss formas och skapas i moderlivet, han har räknat våra hårstrån på huvudet och han kallar oss, dig och mig, personligen vid namn och Han vet både vad vi behöver och vad vi längtar efter.

Herden är full av omsorg och ansvar för sin hjord. En vanlig bild av Jesus är när han vandrar med ett litet lamm på axeln. Det har jag tyckt var en gullig bild. Men jag har förstått att det skall förstås som det lammet som var bångstyrigt och sprang bort (Luk 15:1-7). När herden hittade det lammet tog han ett av lammets ben och knäckte det för att bära det tills benet var läkt. Under hela tiden gick han och talade med lammet så att det blev trygg av herdens röst och på så sätt aldrig mer ville lämna herden.

Det låter kanske hemskt, men i Ordspråksboken 3:12 står att Gud tuktar den han älskar. Det tror jag inte skall förstås som ett försvar av aga, men snarare att Han verkligen är med oss och nära även i våra livs tyngsta och mörkaste stunder, och att han förmår vända dem till att vi får en starkare relation till Jesus. Att vårt beroende av Honom får bli allt tydligare!

Det finns ett ord om oss och vårt eget uppdrag här! Lyssna noga: ”Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också den måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en herde. Hur gör man när man lyssnar till någons röst? Ja, ni lyssnar ju till mig just nu, hur bär ni er åt? En grundförutsättning är ju såklart att ta sig tid – en svår utmaning i dagens stressiga samhälle där mycket pockar på vår uppmärksamhet.

Vet du? Jag tror att Jesus, den gode herden, vill tala till dig personligen. Det kan vara en ovan tanke, men jag är övertygad om att det är så. Istället för att logga in på Facebook eller slå på radion så kan vi få koppla upp mot Gud själv och låta Honom tala in i mitt liv och det börjar alltid i att göra sig själv tillgänglig.

Jag hade en period i mitt liv där jag var ganska djupt under isen. Jag tyckte att Gud kändes långt borta, hade svårt att be och läsa Bibeln. En dag när jag var på väg till mitt jobb sade jag ändå till Gud: ”Jag vet inte vad jag skall göra med mitt liv, nu får du visa mig vad du vill säga till mig.”

Det gick inte många sekunder innan det var som att stereons volym vreds upp och jag hörde en rad ur en låttext (och jag brukar nästan aldrig lyssna till texter annars): ”Remember that you are perfect, God makes no mistakes!” (Alltså: Kom ihåg att du är perfekt, Gud gör inga misstag!).

Wow! Jag hade aldrig hört låten förut eller senare, men det var precis vad jag behövde höra för att veta att Gud känner mig och är med mig! Så talade Gud med Bon Jovis röst! Det är inte säkert att det blir genom Bon Jovi för dig, men om du tar första steget till att lyssna efter den gode Herdens röst, lovar jag att du kan få höra den, men kanske inte som du först tänkt dig.

Kristofer Strid

Präst Svenska kyrkan Tjörn

Här kan du lyssna på Bon Jovi som Kristofer hörde i bilen.