Var känner du dig hemma?

Linköpings domkyrka. Foto Carina Etander Rimborg

I lördags och söndags firade jag gudstjänst i Linköpings domkyrka.

Linköpings domkyrka är en kyrka som har anor sedan 1100-talet med på- och ombyggnader under olika århundranden. Givetvis har det präglat den byggnad som står där i dag. Och den fortsätter att förändras hela tiden. Konstverk kommer till, nya gudstjänstfirare kommer med nya traditioner. IMG_0835Och i höstas invigdes frälsarkransen – en vandring runt den 110 meter långa kyrkan med titthål i golvet med pärlorna från Martin Lönnebos frälsarkrans.

Men det var inte själva kyrkan jag egentligen ville skriva om – även om det nog spelar in. Det var gudstjänsten.

Middagsbön med mässa i Linköpings domkyrka. Foto Carina Etander Rimborg

Gudstjänsten i detta mäktiga kyrkorum var också mäktig. På söndagen var stor kyrkokör. Det var mastodont-orgel. Det var klockor. Det var korgossar. Det var ny musik och det var lite olika liturgiska grepp som funkar bra i den här kontexten. Och eftersom jag gillar liturgi så känns det helt OK.

Men jag tänker på hur den här typen av gudstjänst skulle funkat i någon av våra kyrkor på Tjörn. Eller i min församling i Göteborg. Nä… inte riktigt lika bra tror jag. Vissa delar, javisst – men inte allt.

Just nu håller alla församlingar i Sverige på att tycka till om Svenska kyrkans nya kyrkohandbok. Den boken som talar om hur och vad vi får göra på våra gudstjänster. Den som har följt med bara lite har nog snappat upp att det varit en del kritik mot kyrkohandboken. Men det finns också många som tycker att mycket i boken är väldigt bra.

Svenska kyrkan Tjörn prövar den nya kyrkohandboken i Valla församling där man varje söndag firar gudstjänst enligt den nya ordning. Alla dop, bröllop och begravningar sker också enligt den nya ordningen. Beslutet om kyrkohandboken fattas av kyrkomötet nästa år 2017.

En av tankarna med den nya kyrkohandboken är just att det ska gå att göra gudstjänst både i det stora och det lilla sammanhanget – och använda samma grundmall. Så att jag kan bygga ut en gudstjänst med en massa olika krusiduller (som i Linköpings domkyrka) eller jag kan fira en enkel gudstjänst där vi kanske bara är 5-6 deltagare och vi använder samma kyrkohandbok och vi känner igen oss i båda gudstjänsterna – men det är anpassat för lokal och tillfälle.

Hur vi firar våra gudstjänster, hur de ska vara och vad som är viktigt diskuteras hela tiden runt om i församlingen. Men jag tänker att till sist handlar det ändå om – vad är det som gör att just JAG går på gudstjänsten, var känner jag mig hemma? Hur ser den gudstjänsten ut som jag vill gå på och samtidigt ta med en vän eller min granne? Och firar vi de gudstjänsterna här på Tjörn?

IMG_0836
Konstverk av Christina Gyllenhammar i Linköpings domkyrka. Foto Carina Etander Rimborg
IMG_0816
Speglingar. Linköpings domkyrka. Foto Carina Etander Rimborg