Redovisning av konfirmanderna i Skärhamn på söndag kl 11.00

Konfirmander i Skärhamn/Stenkyrka 2016. Foto: Jaana Pollari Lindström

Konfaredovisning i Skärhamns kyrka söndag 1/5 kl.11.00

Nu är det konfirmationstider på Tjörn, alla grupper förbereder sig för redovisning och konfirmation. Det är bråda tider både för ledare och unga.

Grupperna i Valla, Rönnäng och Stenkyrka ( Skärhamn ) tillsammans med unga ledare håller på att avsluta ett helt år tillsammans. Där vi fått lärt känna unga människor, deras liv och vi har delat med oss av våra liv.

Det har varit läger, vanliga träffar där vi pratat om Död och Liv, Gud och Jesus, bön och förlåtelse. Härliga stunder där vi också inser att unga idag saknar platser för att prata om livsfrågorna. Där Svenska kyrkan spelar en stor roll. Det är viktigt att ta sig tid för samtal om det som berör.

I Stenkyrka församling har vi 12 konfirmander och 10 unga ledare som stött och blött med varandra under året. Och nu äntligen är det tid för redovisning.

Vi har tillsammans med ungdomarna beslutat att de skall få leda en gudstjänst med mässa som redovisning. Alltså inte som det är brukligt, där redovisningen ingår i själva konfirmationsdagen, eller dagen innan.

Vi har jobbat mycket med gudstjänst, vad det innebär. Vad är kyrie? Varför firar vi nattvard? Och vad innebär det.

Vi tänker att kan vi så ett frö hos de unga, så de kan känna igen sig i gudstjänsten och vill komma tillbaka, så har vi lyckats. Det handlar inte så mycket om att de skall kunna olika saker utantill. Utan att vi vill att de skall kunna känna trygghet och förtroende för Svenska kyrkan.

På söndag 1/5 kl.11 så leder alltså gruppen gudstjänsten. De gör alla moment från att hälsa välkommen, läsa texter, välja ut psalmerna, predika och nattvarden. Naturligtvis finns prästen med och gör de moment som bara prästen gör, förlåtelsen och instiftelseorden.

De kommer att sjunga sånger för oss och de har skrivit en egen förbön.

Jag kan lova att det blir en gudstjänst som berör och där både ungdomarna och vi kan vara stolta över att vi är unika och älskade människor.

Välkomna!

Jaana Pollari Lindström