”För jag var hungrig och ni gav mig att äta…”

För jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var främling och ni välkomnade mig. Matt: 25:35

Den här helgen har kanske många av er långledigt. Njuter av att våren kommit. Passar på att njuta av ljuset, värmen, vårregnet. Ja, helt enkelt ta in det som hör våren och försommaren till.

Men jag påminns hela tiden om att det inte är frid och fröjd överallt. Häromdagen hörde jag på nyheterna om flyktingarna som sitter fast på ön Lesbos i Grekland. Som lever under miserabla förhållanden.

Och jag hör och ser rapporter om hungersnöden som just i detta nu grasserar i Afrika. Och jag hör om krigens alla fasor som drabbar barn, unga, gamla…

I bland vill jag bara sätta mig i ett hörn, blunda och stoppa fingrarna i öronen. DET RÄCKER NU!!! Jag vill inte höra mer! Jag vill inte se mer! Jag vill inte!

Men då knackar Jesus på mitt hjärta och jag vet att jag måste vara öga och öra, se och lyssna och handla.

Jag kan inte hjälpa alla – men jag kan bidra med det jag kan avvara.

Svenska kyrkans internationella arbete finns på många ställen runt om i världen och bistår lokala hjälporganisationer för att hjälpa människor i nöd.

Här är en film om katastrofen i Afrika. Om du har möjlighet så kan du också bidra till att hjälpa till.

/Carina Etander RImborg