Ung ledare – något för dig?

Konfirmander i Skärhamn/Stenkyrka 2016. Foto: Jaana Pollari Lindström

Nu är det konfirmationstider. Vi släpper de ungdomarna som vi under ett helt läsår har fått träffa, diskuterat med, bråkat med, skrattat med, lekt med och undervisat.

För många ungdomar är konfirmationstiden speciell – det är något du bär med sig hela livet. Även om du kanske inte går i kyrkan varje söndag. Men det finns en trygghet och att få ”pröva livet” som kristen under ett år kan vara livsavgörande.

Men vad gör man om man inte vill sluta? Om det var så roligt att få vara konfirmand att man nästan vill göra det igen?

Då kan man gå vidare och bli ”Ung ledare”. Förutom att du är med i konfirmationsundervisningen (och får åka på läger)  så får du också en ledarutbildning i två steg. En utbildning som du får intyg på att du gått och som är bra att ha även i andra sammanhang. Utbildningen kostar ingenting.

I steg ett ingår bland annat

• Ledarskap och gruppdynamik
  • Andaktmetodik
  • Lekmetodik
  • Bibelkunskap
  • Skapande verksamhet

I steg två ingår bland annat

• Drama
  • Lovsångsdans/lovsång
  • Ledarskap
  • Bibelstudiemetoder
  • Samfundskunskap

Inom kort kommer vi att lägga upp information om detta på vår webbsida. Håll utkik!

Och du kan redan nu anmäla till dina ledare i kyrkan att du är intresserad.

Så kanske du är en av våra nya unga ledare – Välkommen!

/Carina Etander RImborg