Flyr människor från Svenska kyrkan?

TT-nyhet 26 maj 2016.

TT släppte den 26 maj nyheten om att människor går ur Svenska kyrkan på grund av den höga avgiften. Svenska kyrkan har en egen analysavdelning och där svarar Peter Brandberg, analytiker på Kyrkokansliet så här:

Tappar vi medlemmar i allt högre takt?

– Nej, det stämmer inte att minskningen av antalet medlemmar går allt snabbare. Varje år minskar antalet medlemmar med cirka en procent, något högre vid kyrkoval.

Är höga medlemsavgifter avgörande för att gå ur?

– Nej, kyrkoavgiften har snarare fungerat som den utlösande faktorn, till exempel i deklarationstider. Det är istället kyrkans relevans i ditt liv som avgör om du vill vara medlem. De som inte har speciellt stor kontakt med kyrkan går ur i högre utsträckning.

Vad händer i framtiden?

– Det finns tendenser i olika riktningar. Vi kommer troligtvis att se fler utträden bland unga vuxna, som är en stor grupp med svag relation till Svenska kyrkan. Få är döpta, och långt färre är konfirmerade. Samtidigt ökade antalet aktiva inträden under förra året.
(Läs intervjun här>>)

———————————-

Här kan du se Peter Brandberg när han presenterar siffrorna från den senaste statistiken. (2014-2015)

Hur ser det ut på Tjörn då? Det kan man läsa här>>

Men jag har också dragit ut siffrorna för Tjörn och våra fyra församlingar. Mellan 2014 och 2015 (2016 är ju inte slut ännu) så tappade Svenska kyrkan Tjörn 21 medlemmar. Det var 88 barn (0-11 år) som döptes och det var 115 medlemmar som avled. 9 aktiva inträden (12 år och äldre) och 92 utträden. Det ger sammanlagt en medlemsminskning på 21 personer. Du kan läsa hela tabellen själv här och också se siffrorna för de enskilda församlingarna. Av de 15315 personer som bor på Tjörn så är 11270 medlemmar i Svenska kyrkan.

Läs utdraget här(pdf) Medlemsstatistik 2014-2015 nr2

Tycker du det är viktigt att vara medlem i Svenska kyrkan – även om du inte går i kyrkan så ofta? Skulle du vilja att Svenska kyrkan syntes mer? Eller kanske mindre?

Snart kommer Petrus i din brevlåda (den 8 juni om du är skriven på Tjörn). I den kommer du bland annat att kunna läsa vad Svenska kyrkan Tjörn har för utbud hela sommaren. Gör vi rätt saker? Finns det något som du saknar? Hör av dig via bloggen, facebook, twitter eller ring till expeditionen (om du inte talar med någon av prästerna eller annan anställd när du kommer till kyrkan).

Kommunikatör

En kommentar