Ett riktigt ”bonnbröllop”

Klövadals kyrka. ”Bonnbröllop” 28 maj 2016. Foto: Privat
Karolina Flink Berntsson med Klövedals kyrkas brudkrona. Foto Gert Alenhall.
Karolina Flink Berndtsson med Klövedals kyrkas brudkrona. Foto Gert Alenhall.

28 maj gifte sig Karolina med sin make Alf Berndtsson i Klövedals kyrka. Vigselpräst var Janåke Hansson. Karolina hade lånat Klövedals kyrkas brudkrona och så här beskriver hon själv bröllopet.

Den 28 maj hade vi ett riktigt bonnabröllop i Klövedal. Vi gifte oss i Tjörndräkter, som vi har sytt upp hos Gert Alenhall på Atelje Alenhall på Tjörn. Han har varit på hembygdsmuseet i Bräcke och studerat gamla dräktdelar och fått tag i mönster. Flickorna hade bohusdräkt/Tjörndräkt och pojkarnas dräkter är från Dalarna.

Vi hade valt musik och musikstil efter vad vi tyckte passade och kyrkan var smyckad med bondsyrener. Det var även det vi hade i brudbukett.

Enligt tradition hade bruden en psalmbok inlindad i en vacker duk eller näsduk, istället för brudbukett. Jag valde dock att ha syrener, inlindade i en vacker duk. Jag älskar syrener!

Efteråt åkte vi traktor och lövad skrinda hem till vår gård, Westra Långekärrs Gård i Långekärr. Där hade vi kalas i tält, åt helstekta grisar och dansade på logen hela natten.

Under sommaren är våra kyrkor bokade för många bröllop, små och stora. För den som vill gifta sig men ännu inte bokat något så finns det möjlighet att komma till Skärhamns kyrka den 11 juni kl. 10-14 eller 2 juli kl. 11-16 då vi erbjuder drop in-bröllop. Kom med din partner i vanliga kläder eller uppklädda – det är upp till er! Det enda ni behöver ha med er är en giltig hindersprövning och ett vigselintyg som ni beställer hos skatteverket.

Och skulle du också vilja låna en av våra vackra brudkronor så kan du här se vilka kronor vi har och hur de ser ut.

www.svenskakyrkan.se/tjorn/brudkronor

Karolina och Alf delar med sig av sina bilder från sitt bröllop i Klövedals kyrka.

Klövadals kyrka. ”Bonnbröllop” 28 maj 2016. Foto: Privat

Karolina berättar att Alf är elfte generationen som bor på Westra Långekärrs Gård och deras barn är därmed tolfte generationen. Familjen har ägnat sig åt att forska i släkten och har fått hjälp av Tjörns släktforskare.

När det gäller dräkterna så berättar Gert Alenhall, som sytt dräkterna, så här:

Ett klargörande angående den påstådda missuppfattningen om Tjörndräkterna. Det brudparet och jag bär är Tjörndräkter uppsydda efter original från Tjörn. Barnen bär dock olika lånade dräkter, pojkarnas är från dalarna och flickornas, en från Tjörn och en bohusinspirerad dräkt.

Originalen till tröjan och byxan kommer fån Hagen, Hjälteby i Valla socken. Skjortan kommer från Tjörnekalv och västen kommer från Ekenäs i Stenkyrka socken.

Originalet till livet kommer från gården Lind på Hakenäset i Valla, Särken är även den från Valla. Kjol och förkläde är konstruktioner då det inte finns original bevarade endast beskrivningar i bouppteckningar m.m.

Alla originalplaggen är skänkta till och finns på Bräcke, Tjörns Hembygdsmuseum förutom västen som finns på Göteborgs Stadsmuseum. Med bakomliggande proveniens kan jag med största tillförlit hävda att dräkterna är Tjörndräkter. Jag har dessutom ägnat många timmar åt fotografering, uppmätning och mönsterkonstruktion av originalen på Bräcke.

Bohusdräkten är en benämning på den dräkt som togs fram under tidigt 1900-tal då man ville skapa en byggdedräkt för Bohuslän. Den bygger på originalplaggen från Tjörn. I dag talar vi om Tjörndräkter. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan jag rekommendera Ulla Centergrans skrift Bohusdräkter – tolkningar under ett sekel.

Mig veterligen finns inga bevarade plagg från Orust förutom bindmössor och skulle så vara fallet är jag mycket intresserad av att få titta på dessa. Upplysningsvis så Ligger Stenkyrka socken i Tjörns Härad, d.v.s. på Tjörn.

Vänligen Gert Alenhall, skräddare med historisk inriktning.