Kyrkorna och kulturarvet

När kyrkan och staten fick nya relationer 2000 så gjordes en överenskommelse om kyrkorna och dess kulturarv. Det ska jag inte redogöra för, för det kan jag inte. Men kortfattat kan jag säga att kyrkan får pengar för att underhålla och renovera de kyrkor som anses kulturhistoriskt viktiga. I uppdraget till kyrkan ingår också bland annat att kyrkorna ska vara tillgängliga för alla att kunna komma in i och titta på.

Regelbundet finns det ”kontrollstationer” där Svenska kyrkan berättar vad man gjort och gör och om man uppfyller de krav som gör att man är berättigad till att få bidrag.

Nu har det kommit en ny sådan rapport.

Årets rapport om det kyrkliga kulturarvet är klar>>

Här kan du läsa hela rapporten.>>

Det jag tyckte var lite roligt att läsa om var på sidan 26 om Kulturarvskommunikation (nej, nej – jag är inte alls ”nördig” när det gäller kommunikation…). Där berättas om Växjö stift som i sin konfirmationsundervisning använder sig av kyrkorna och dess historia för att berätta om kristenheten under olika tider. Ett projekt man gör tillsammans med Kalmar länsmuseum. Projektet heter ”Mötesplatser för trons och livets frågor”. De har spelat in en liten film – se själva.

Sen kan man givetvis hitta alla sommarkyrkor via Svenska kyrkans webbsida.

Och sen kan du hitta all sommarverksamhet och alla gudstjänster i den praktiska appen Kyrkoguiden som du kan ladda ner i din smartphone. Men hjälp av den appen hittar du alltid till närmaste kyrka – var du än befinner dig i Sverige. Du kan se när det firas gudstjänst och du kan få hjälp att hitta dit. På det viset hittar du också många fantastiska kyrkor runt i vårt land.

Det finns också instagramkonton och facebook-konton som delar det kyrkliga kulturarvet på olika sätt.

Hur ser det ut hos oss på Tjörn då?

Vi har sju kyrkor här på Tjörn. Du kan läsa om dem här>>

När vi gör någon typ av renovering och upprustnings så söker vi alltid kyrkoantikvarisk ersättning och får i princip alltid ersättning allt från 40-90% beroende på vilken typ av arbete eller upprustning det rör sig om. Det är långa handläggningstider på utbetalningen och kan vara svårt att budgetera med. Men vi håller en god och fin standard på våra kyrkor och nu under sommaren finns det chans att under alla våra olika gudstjänster och evenemang komma in och titta på dem.

Läs mer om detta i vår sommarfolder>>