Större frihet med ny kyrkohandbok

Kyrkoherde Johan Ernstson. Foto Carina Etander Rimborg

Med tillåtelse från tidningen får vi här lov att publicera en artikel som först varit införd i Lokaltidningen STO (Stenungsund, Tjörn, Orust) den 31 maj 2016.

TJÖRN: En större frihet –fast inom ramen. En gudstjänst, anpassad till lokala förhållanden. Det är några av inslagen när förslag till en ny handbok för kyrkan presenteras.

”– Vi kommer att använda den”, säger kyrkoherde Johan Ernstson på Tjörn. Det är inte nära så det stör mellan de tillfällen då kyrkan får en ny handbok – den handbok som ska styra och vara grunden i gudstjänsten.

Ger förslag

Det har inte heller nu kommit någon ännu – den är bara ute till betraktande, men den är fri att använda.
– Förslaget ger oss, till exempel, ett antal olika varianter för hur musiken ska kunna se ut – vi kommer att använda oss av samtliga och så småningom välja det som passar för oss. En annan sak är att den nya handboken ger större möjlighet att ta hänsyn till lokala förhållanden är hittills.

2018 ska allt vara klart – alla åsikter förmedlade och handboken tas i bruk.

– Och i den görs det, till exempel, ingen skillnad på vigsel mellan man och kvinna och vigsel mellan parter av samma kön, säger Johan Ernstson. Väldigt mycket handlar det om att anpassa sig, utan att tappa bort det som är omistligt, tillägger han.

Material i fas med tiden

Begravningsgudstjänsten är en annan sak. Hur ohyggligt det än är, så händer det att barn är döda när de föds eller dör vid späd ålder. Nu kommer kyrkan att ha en begravningsritual för en sådan begravning.
– Vi vet att det händer, och då måste vi ha ett sätt att ta i det också.

Johan Ernstson talar om förslaget som ett bra material.

– Det är ett material som är i fas med tiden, säger han. Det gestaltar Gud i vår tid. Redan 2012 kom det ett förslag, men det fick gå tillbaka igen.

– Idag har vi ett förslag som inte minst har ett begripligare språk – samtidigt som grundstrukturen är kvar. Du ska förstå vad vi säger – samtidigt som du alltid vet var vi är.
Han säger sig också vara angelägen om att de som kommer till gudstjänsten, också har en åsikt om den –när den görs enligt det nya förslaget.–Det är mycket viktigt att få respons, så vi får veta många åsikter.

BENGTÅKE CARLSON
0303–72 82 25
bengtake.carlson@lokaltidningensto.se

————-

Här kan du läsa mer om Svenska kyrkans kyrkohandbok och hela processen och remissen.