Biskoparna vädjar till riksdagen inför beslut i morgon

Svenska kyrkans biskopar (6 sept 2015) Foto Magnus Aronsson/IKON

I morgon ska riksdagen ta beslut om en ny lag som heter ”Tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige”

Läs om lagförslaget här>>

Svenska kyrkans 14 biskopar har gemensamt skrivit en debattartikel i DN (19 juni 2016) där de uppmanar riksdagen att inte rösta igenom förslaget. Det är framför allt av två orsaker.  De skriver:

—————————————————————————

Ur vår kritik av det aktuella lagförslaget vill vi särskilt lyfta fram två områden.

Foto: DNFör det första föreslås tillfälliga uppehållstillstånd bli det normala. Tillfälliga uppehållstillstånd ökar otryggheten för redan utsatta och inte sällan traumatiserade människor. Det försvårar integrationen och innebär ökade handläggningskostnader för bland annat Migrationsverket och migrationsdomstolarna. Incitamentet för den som har ett tillfälligt uppehållstillstånd att verka för en etablering i Sverige och att lära sig svenska minskar.

Foto: För det andra föreslås en kraftig begränsning av möjligheten till familjeåterförening. Familjeåterförening är erfarenhetsmässigt en betydelsefull faktor för en lyckad integration. Vi är oroliga för att Sverige med dessa förändringar inte längre kommer att uppfylla sitt åtagande enligt FN:s barnkonvention. Barn har rätt till en trygg uppväxtmiljö och att så långt som möjligt få leva tillsammans med sina föräldrar. Vi är oroliga över att en av få lagliga vägar till Sverige, familjeåterföreningens, stängs. Svenska kyrkan har mött människor på flykt under lång tid. Vi vet hur betydelsefull en hel familj är för att känna trygghet och för att kunna bli en del av det nya landet fullt ut.

Vi, biskopar i Svenska kyrkan, förstår den utmanande situation som våra riksdagsledamöter står i. Vi har heller inte några färdiga lösningar. Så länge krigen rasar och regimer runt om i världen tänker mer på sitt eget välstånd än på befolkningens kommer människor att fortsätta söka sig till Europa. Liksom ansvarstagande riksdagspartier tror vi att Europa behöver komma samman och hitta gemensamma vägar framåt. Det är en process som säkerligen kommer att ta lång tid. Men vi behöver också handla i stunden. I den nuvarande situationen vill vi därför vädja till riksdagens majoritet att tänka på de mest utsatta, barnen, och värna om deras rättigheter.

——————————————————————

Läs hela debattartikeln från biskoparna här>>

Mikael Mogren, biskop i Västerås, har i Dalarnas tidning skrivit en debattartikel som publicerades 10 juni. Där skriver han bland annat:

—————————————————————————

Vi behöver fler lagliga vägar till Sverige, inte minst för barn. Det säger också den svenska regeringen i sin officiella retorik. Men om regeringsförslaget tas stänger man effektivt en av de få trygga och lagliga vägar som finns, familjeåterföreningens. Nu återstår även för barnen gummibåtarna över Medelhavet.

Sedan några år tillbaka tillämpar vi inom Svenska kyrkan, utifrån barnkonventionen, ett system med barnkonsekvensanalyser. Det innebär att en del förslag fått avskrivas eller arbetas om av hänsyn till barnens rätt. Jag är övertygad om att det regeringsförslag som nu läggs på riksdagens bord inte skulle klara en barnkonsekvensanalys. Därför känns det närmast cyniskt att den regering och riksdag som är beredda att klubba igenom ett förslag som slår så hårt mot barn samtidigt arbetar för att FN:s barnkonvention ska bli svensk lag.

—————————————————————————–

Läs hela debattartikeln från Mikael Mogren här>>

Den 7 juli kan du komma till Häröns skolhus och lyssna på Fredrik Forsman som berättar om sin insats på Gula båtarna på ön Samos i Grekland. www.gulabatarna.se
Fredrik arbetar med sjösäkerhetsfrågor, är forskare på Chalmer, aktiv i sjöräddningssällskapet och han har sett hur det är när människor flyr för sina liv. När barn och vuxna inte ser någon annan utväg än att försöka korsa medelhavet i överfyllda båtar.

7 juli kl 18 börjar serveringen. Kl 19 börjar Fredrik berätta.

Gula båtarna Foto Schibsted