Sommar och mammor

Det är sista veckan i maj och många av våra ordinarie verksamheter håller olika anslutningar.

Foto Carina Etander Rimborg

Det är sista veckan i maj och många av våra ordinarie verksamheter håller olika avslutningar. Förra veckan var det avslutning för barnverksamheterna i Skärhamn och dessförinnan i Kyrkans Hus. På tisdag 22 maj är det avslutning i Myggenäs. After Work på Klädesholmen har sin sista gång för terminen på fredag kväll. Och Valla församling åker på församlingsresa på torsdag (Rönnäng gör en liknande resa den 14 juni). Vi drar ihop säcken och vi tittar framåt, helt enkelt.

På lördag kan du möta Svenska kyrkan Tjörn i Rönnäng, där församlingen finns med under Havets dag. Kom och gör en egen pin att sätta på tröja, där finns lotterier och information om olika verksamheter. På lördag går det också att möta Svenska kyrkan Tjörn via Internationella gruppen som är på Säby då det är äggostens dag. På Säby kan du lära dig mer om ACT Svenska kyrkans verksamheter i olika länder med KO-kalvprojektet – hur viktig mjölken är och även äggen. Det som en äggost består av helt enkelt. Även där blir det lotterier och fika.

På söndag kommer ett tydligt sommartecken upp i Skärhamn då leendet sätts upp på Skärhamns kyrka. Kl 16 sker detta och alla är välkomna till gudstjänsten. Det blir sång och spel av Karin Malmqvist och Magnus Larsson.  Ta med fikakorgen och kom.

På söndag är det dessutom en viktig kollekt till ACT Svenska kyrkan. Fokus ligger på Kvinnors rättigheter och så här skriver Svenska kyrkan på sin webbsida:

Kvinnors mänskliga rättigheter kränks varje dag. I Indien finns traditioner och attityder som hindrar kvinnor från att bestämma över sina egna kroppar och liv. Vår partner finns på plats i tre slumområden i östra Indien. Där är våldet mot flickor och kvinnor utbrett och diskriminering på arbetsmarknaden mer regel än undantag.

Svenska kyrkans internationella arbete stödjer projekt för och med kvinnor i Kolkata, Cuttack och Bhubaneshwar.  Målet är att kvinnorna ska kunna ge stöd till varandra och på längre sikt förändra sina liv. Kvinnorna organiserar sig därför i självhjälpsgrupper, föreningar mot våld och olika fackföreningar. Tillsammans vågar de kräva sina rättigheter gentemot arbetsgivare, lokala myndigheter och polis.

Projektet erbjuder även yrkesutbildningar till kvinnor så att de kan försörja sig genom till exempel småföretagande, sömnad och hantverk.

Fokus ligger på att stärka kvinnorna men det är också viktigt att männen blir engagerade för kvinnors rättigheter. Därför får männen prata om sin syn på kvinnor och kvinnans plats i samhället. De får också fundera kring attityder, traditioner och framtida försörjningsmöjligheter.

Vi ser att förändring är möjlig och att kvinnor har mycket att bidra med om de bara får möjligheten.