Kan vi riva ur sidorna ur bibeln?

Dagens predikan kommer från Kristofer Strid, pastorsadjunkt. Du som vill kan höra den live i Klädesholmens kyrka kl 9.30 eller Dyrön kl 15.15.

Bibel

Ingen enkel evangelietext idag – kanske en vi helst hade velat riva ut ur våra Biblar? Efterföljelsen och lidandet? Den kristna efterföljelsen bygger på kärlek och att leva utifrån kärleken… Idealet är högt ställt: att vara helig så som Gud själv är helig. Det handlar om lydnad, om kamp, om omvärdering, om helhjärtenhet. Det handlar om att av fri vilja uppge allt eget. Texterna är allvarliga och rannsakande.

Första delen av vår evangelietext får tjäna till beredelse idag: ”Om någon vill gå i mina fotspår måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig.” (Matt 16:24) Självförnekande står i bjärt kontrast till vår kulturs självförverkligande fokus. Här blir kristen tro en tydlig motkultur. Men erbjudandet, ”det saliga bytet” som det kallas ibland, är bra, nästan för bra för att vara sant faktiskt. Vi lämnar vår självrättfärdighet, självcentrering och självherraskap och istället centrera våra liv kring Jesus, följa Honom, ta emot Hans förlåtelse och ikläda oss Hans rättfärdighet.
Även om vi nästan av naturen vill vara vår egen Herre, så är det ett alltför tungt ok att bära, för vi förmår inte rädda oss själva. Ett bibelord jag inte förstått förrän alldeles nyligen är Matt 10:28-30 där Jesus erbjuder oss att ta på oss och bära hans milda ok och hans lätta börda. Men den är mild för att Han som förmår både att vara Herre i våra liv och även ta på sig korsets börda.

Anna Pettersson Bulonga Tanzania

För tio år sedan var jag i Bulongwa i Tanzania och träffade då Anna Pettersson (tror jag sa det sist jag var här på Klädesholmen och Dyrön). I hennes bokhylla hittade jag en bok som jag blev intresserad av: ”Efterföljelse” av Dietrich Bonhoeffer. Jag kom några sidor in i den, men gav till slut upp. För någon månad sen gav jag mig på ett nytt försök, nu med ett bättre resultat. Vissa av er kanske känner igen den, andra kanske inte gör det. Bonhoeffer föddes i början av 1900-talet i Tyskland, var luthersk präst, teolog och motståndskämpe [mot Hitler] och företrädare för Bekännelsekyrkan. Han kom att kritisera den tyska kyrkan som han ansåg som ytlig och hycklande och dessutom för att bli lydhund under Hitler. Då den tyska staten tog över den teologiska utbildningen, startade han ett illegalt prästseminarium vid namn Finkenwalde. Han hade även deltagit i planeringen av ett försök till attentat gentemot Hitler och blev arresterad och förd till ett koncentrationsläger 1943. Han blev avrättad 9 april 1945 och är ihågkommen och betraktad som kristen martyr.

Dietrisch Bonnhoeffer
Dietrich Bonnhoeffer

I sin bok gör Bonhoeffer det ganska tydligt att en kristen tro utan efterföljelse knappast kan kallas en kristen tro. Efterföljelse är att vara en som följer efter Jesus, en som ser och lär av honom, ja faktiskt en lärjunge kort och gott. Bonhoeffer igen: ”En kristendom utan lärjungaskap är alltid en kristendom utan Kristus.” Kanske är det också därför som Jesus inleder med orden: ”Om någon vill gå i mina spår…”. I dagens texter gör Jesus det klart för oss hur ett sådant liv ser ut och det är minst sagt med utmanande ord. Det är valfritt – inte ett krav – Jesus är inte sådan. ”Det handlar inte om att söka lidande utan att förvänta det – för min skull (v. 25).

Att vara Jesu efterföljare har ett pris… Till evangeliets besked hör även att livet i Jesu efterföljelse levs med domen för ögonen.” Bonhoeffer tog sitt kors och gick i döden för sin övertygelse. Jag tänker mig att den enda orsaken till att en människa kan göra det är för att Jesus har gjort detsamma, att Han själv är den som gått före oss. Han kan dela smärtan, lidandet, ja till och med döden själv. Då borde det bli mindre skrämmande. Vi kan vara förvissade om att han gått genom allt och möter oss den dag vi drar vårt sista andetag. Genom vad Jesus har gjort för oss är döden inte längre en punkt, utan ett kommatecken. Något ännu bättre väntar oss på andra sidan.

Men vi kan också bjuda in Jesus i smärtan och lidandet och så be som mannen med den sjuka dottern: ”Jag tror! Hjälp min otro!” För när vi kommer till korta är det gott att veta att Gud är alltid på vår sida och vill oss väl. Vi får påminna oss om att ett kristet liv är att regelbundet vända sig till Jesus. Med Jesus finns inga hopplösa fall, men utan Honom är vi alla hopplösa. Det finns inga ägodelar som kan tas med till himlen den dag vi dör, men Jesus skall själv belöna oss den dag Han kommer åter i sin faders härlighet. För vår frälsning finns inget vi kan lägga till eller dra ifrån. Allt är av Guds nåd och helt gratis för oss att ta emot – men för Gud kostade det Hans enfödde Son. Men däremot, har vi fått del av frälsningen och räddningen, ja då förväntas vi också göra Hans gärningar – sprida Guds rike – Kristusdoften  – där vi går fram.

Kristofer Strid
Präst Svenska kyrkan Tjörn