Konst i våra kyrkor

Svenska kyrkan Tjörns sju kyrkor. Foto Linn Heiel Ekeborg

Förut att våra fantastiska kyrkor på Tjörn är vackra som de är, med många fina föremål och historier, målningar och atmosfär så har vi i sommar förmånen att ha två konstutställningar i våra kyrkor.

Stenkyrka kyrka Maria Eklöw Bosaeus

Den ena är utställningen öppnade i söndags i Stenkyrka kyrka. Maria Eklöw Bosaeus som ställer ut sina tavlor inspirerade från Syrien där hon arbetat. Den utställningen är öppen varje vardag mellan 8.00-16.00 och på helgerna när det är evenemang och gudstjänster i kyrkan. Mellan 3 juli till 14 augusti kan du se Marias tavlor.

Utställningen>>

Valla kyrka Ann-Charlotte Dahlstedt

Den andra utställningen öppnar i dag i Valla kyrka i samband med fredagsmusiken kl 15.00. Då är det vernissage ”En doft av sommar” av Ann-Charlotte Dahlstedts tavlor som målat både akvarell och olja. Utställningen är öppen varje dag i samband med vägkyrkan i Valla och när det är evenemang eller gudstjänst i kyrkan. 8 juli – 29 juli.

Utställningen>>

Dessutom säljer Ann-Charlotte sin nyutgivna bok ”Tjörn genom Pär Lagerkvist ögon” om nobelpristagaren och akademiledamotet Pär Lagerkvist>>, som varit boende på Tjörn i många somrar.

I samband med vernissagen i eftermiddag är det orgelkonsert med Lars Storm ”Franska delikatesser”.

Varmt välkomna att besöka våra kyrkor!

Våra kyrkor på Tjörn>>

Våra kyrkor på Tjörn är sju av många fantastiska kyrkor som finns runt i vårt land.