Det kom ett brev…

I dag kommer predikan från Linda Lindblad. Om du vill kan du höra henne live i Valla kl 10.00, Åstol kl 14.15 eller Klövedal kl 19.00. Välkommen.

I min hand så har jag ett kuvert. Ett stängt kuvert och på det står det; ”Till alla kristna på Tjörn.” Det är ett brev till oss. Vi är adressaten men vem är det som har skrivit brevet?

Brev

Vi ska  göra en tankeövning och tänka oss att det är aposteln Paulus som har skrivit detta brev till oss idag. Aposteln Paulus som vi brukar räkna som kyrkans första teolog, han som förföljde kristna men drabbades av kärleken till Jesus och blev troende. Paulus som har skrivit så många brev till de första kristna församlingarna i världen. Det är han som har skrivit till oss. Vi behöver tänka och fråga oss idag vad det är han vill säga till oss.

Första frågan är vilka rykten har han hört om kristna på Tjörn? Har han hört att vi har lagt av oss den gamla människan? Att vi försöker iklä oss den nya människan – det som Paulus uppmanar de kristna i Efesos att göra? Att vi när vi klär i oss den nya människan också förnyas i ande och förstånd.

Har han hört rykten om att vi ljuger?  Har han hört att vi stjäl?

Har han hört att vi talar sanning här på Tjörn? Har han hört om vår tro här på ön? Så som Paulus ofta beskriver att han har hört om församlingarna då. Deras trosvisshet. Om kärleken till alla de heliga. Och att han skulle skicka med oss nåd och frid från Gud vår fader. För det skulle han väl göra ?

Hur skulle han beskriva det kristna livet på ön ? Lever vi efter rådet han gav till de i Efesos att de skulle försonas med varandra innan natten. ”Låt inte solen gå ner över er vrede”  skriver han som ett mycket handfast råd till kristna då. Lever vi så?  Vilka råd skulle han ge oss som församling och enskilda ? Vilka utmaningar har vi?

Det är ett tankeexperiment som jag vill tro är viktigt att lägga sig vinn om ibland. Vi har idag tagit del av brevet Paulus skrev till de första kristna i Efesos. De kämpade i mångt och mycket med det som vi kämpar med idag, som enskilda och församling. Idag så står vi i samma utmaningar. Det är ju inte så enkelt att leva ett kristet liv. Vi är människor och vi gör missar och prioriterar fel ibland. Vi tröttnar. Vi orkar inte. Vår kärlek svalnar.

Minns då, kära församling, att det inte finns några löften om att det ska vara problemfritt att leva ett kristet liv. Inga sådana löften. Men vi har löften om att vi inte kommer att vara ensamma. Aldrig ensamma. Aldrig övergivna. Det bär. Varje dag.

Att leva ett kristet liv med kärleken till Jesus gör att vi inte kan blunda för orättvisor, blunda för förtryck, blunda för saker som sker som är emot Guds kärleks vilja. Det är tungt att inse sitt eget ansvar i detta.

Vi har fått ansvar och det är inte alltid enkelt.

”Av den som har fått mycket ska det krävas mycket” pratar Jesus om i evangeliet idag. Ett ansvar att ta hand om det vi är satta att vårda. Har vi fått mycket, du och jag ? Ja. Vi har fått våra liv. Ett människoliv här och nu. Vi har fått mycket det är helt klart. Ett människoliv med allt vad det innebär. Vi är rika.

Men vi är inte övergivna. Om och om igen får vi återvända. Be om förlåtelse. Bli förlåtna. Hämta kraft.

Gud sätter inte krokben. Låt oss minnas att Gud vill att vi ska vara goda förvaltare.

Gud vandrar vid vår sida och leder och styrker.

Guds kärlek genom hans ord.

Kristen tro stavas kärlek. Allting grundas i kärleken. Den allomfattande och övergripande och grundläggande. Kärleken och dess goda verkningar i världen. Bo Setterlind diktar om kärleken. Nu får vi höra den och därefter får vi en stund i tystnad inför Levande Gud.

Sådan är kärleken

Den kommer fågelvägen och vi förstår att vi inte har något val.

Vi måste ta emot den som man tar emot en ängel som plötsligt landar i vår tåredal.

Vi måste ta emot den som man tar emot en sägen

och tro med samma tro som barnet har.

Sådan är kärleken,

vi ville välja men hade inget val.

Bön; Gud idag tackar vi dig för livet. För våra liv som vi har fått. Tack att du aldrig överger oss. Tack att du hjälper oss att förvalta det vi har fått. Amen

Linda Lindblad
Präst Svenska kyrkan Tjörn

Läs alla texterna här för nionde söndagen i Trefaldighet>>