Biskop Sören i Karlstad stift

Biskopsvigning 28 augusti 2016. Foto Magnus Aronson IKON

Söndagen 28 augusti fick Svenska kyrkan en ny biskop. Det var Sören Dalevi som blev vigd till biskop i Karlstad stift.

Läs mer om biskop Sören här>>

Svenska kyrkan har fjorton biskopar och tretton stift. Anledningen är att ärkebiskopen inte har ett eget stift, utan det finns två biskopar i Uppsala stift. Ärkebiskopen har ansvar för en liten del av Uppsala stift samt hela Svenska kyrkan.

Dessa är Svenska kyrkans biskopar

Under nästa år kommer biskop Per Eckerdal att gå i pension och det ska väljas en ny biskop för Göteborgs stift. Den som får välja biskop är alla präster och diakoner i stiftet samt lika många lekmän (förtroendevalda) som är utsedda i församlingarna. Stiftsstyrelsen får också vara med och välja.

Biskoparna bildar tillsammans ”Biskopsmötet” som har uppgifter tillsammans. Det kan du läsa om här>> En av dessa uppgifter är att komma ut med biskopsbrev som brukar vara som små böcker, där biskoparna lyfter aktuella och viktiga frågor. Det senaste biskopsbrevet handlade om diakoni. Du hittar alla biskopsbreven att läsa på webbsidan här (längst ner)>>