Invigning av ceremonilokal på Tjörn

Torsten Gustafsson utanför den nybyggda ceremonilokalen. Foto Carina Etander Rimborg

Torsdag den 1 september kl 18:00 tar Svenska kyrkan Tjörn i bruk sin nya ceremonilokal i samband med en enkel invigning. Ceremonilokalen är religiöst neutral till sin utformning och erbjuds dem som önskar borgerlig begravning. Lokalen kan också användas av dem som vill ha begravningsakt i annan religiös ordning. Lokalen är belägen bredvid Stenkyrka kyrka och har vacker utsikt över omgivningarna genom de stora generösa fönstren.

– Vi är glada och stolta över att kunna erbjuda en fin lokal för dem som önskar en religiöst neutral lokal, säger Torsten Gustafsson, fastighets- och kyrkogårdschef hos Svenska kyrkan Tjörn. Förut har vi erbjudit vissa av våra församlingshem (och andra lokaler) för dessa begravningar, som vi då fått ställa i ordning för varje gång. Men med den nya lokalen finns det alltid en lokal som är tillgänglig och som är vacker, fortsätter Torsten Gustafsson.

Lokalen har vita träväggar och vackert grått stengolv. Det finns möjlighet för de olika begravningsföljena att själva smycka lokalen som det passar. Det finns också bisättningslokal för förvaring av kistor. Arkitekt har varit Arkitektbyrå Mats & Arne och lokalen är byggd av firman Hansson och söner.

Vid invigningen medverkar byggfirma/underentreprenörer, arkitekten, delar av Tjörns pastorats Kyrkofullmäktige, Kyrkoråd och Beredningsutskott, kyrkoherde Johan Ernstson, vice ordförande i kyrkorådet Annmari Broberg, fastighets- och kyrkogårdschef Torsten Gustafsson och ekonomichef Ann-Margret Konradsson samt delar av övrig personal i Svenska kyrkan Tjörn.

Fakta:

Som huvudman för begravningsverksamheten måste Svenska kyrkan Tjörn kunna erbjuda en religiöst neutral begravningslokal. Detta regleras i begravningslagen (SFS 1990:1144).Med den nya lokalen kan dessa önskemål tillgodoses ännu bättre än förut.

Arkitekt: Arkitektbyrå Mats & Arne

Platser i lokalen: ca 70 sittplatser.

Kostnad för bygget: cirka 4.6 miljoner kronor

Svenska kyrkan Tjörn är huvudman för begravningsverksamheten på Tjörn. Bygget finansieras av begravningsavgiften som alla medborgare som är bosatta på Tjörn betalar via sin skattesedel.

Pressmeddelande>>