Om ett år är det kyrkoval!

Kyrkoval 17 september 2017

17 september 2017 – en söndag. (Och ett datum som är lätt att komma ihåg, eller hur?)Då hoppas jag att alla medlemar i Svenska kyrkan går till valurnorna och talar om vem de vill ska sitta och ta ansvar för deras lokala församling.

Här på Tjörn så har valet redan börjat förberedas. Valnämnden tittar på valdistrikt, hur kommunikationen om valet ska göras och en massa andra praktiska detaljer.

Men det kanske är så att just DU känner att du skulle vilja vara med? Då får du ta kontakt med någon av de som i dag sitter förtroendevalda – du hittar vilka det är här>> Om du skulle vara intresserad av att stå på en lista för någon av nomineringsgrupperna så måste de veta detta i god tid. Den 15 april 2017 ska alla listor vara helt klara och inskickade till stiftet. Efter det går det inte att lägga till några namn.

I kyrkovalet är det tre val.

Kyrkofullmäktige, ditt lokala val

Du väljer till kyrkofullmäktige i Tjörns pastorat. Kyrkofullmäktige består av 31 ordinarie ledamöter.

Kyrkofullmäktige bestämmer ramarna för den verksamhet som finns nära dig. Till exempel vilken verksamhet för barn och unga som ska finnas i församlingen, eller hur kör- och konsertverksamheten ska se ut.

Kyrkofullmäktige utser en styrelse som heter Kyrkoråd som styr verksamheten tillsammans med kyrkoherden som leder verksamheten. Och kyrkofullmäktige utser också församlingsråd, ett för varje församling, som tar det lokala ansvaret för verksamhet och gudstjänster.

Val till stiftet, regionalt

Svenska kyrkan är indelad i 13 stift. Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ. Stiftens främsta uppgift är att stödja församlingarna i deras verksamhet och förvaltning genom expertis inom flera områden. Till exempel i kyrkoantikvariska frågor när man ska renovera en kyrka. Du väljer vem som ska sitta i stiftsfullmäktige i Göteborgs stift.

Val till kyrkomötet, nationellt

Kyrkomötet är Svenska kyrkan högsta beslutande organ med 251 ledamöter. Det beslutar om kyrkans gemensamma och övergripande frågor. Kyrkomötet behandlar också frågor om hur kyrkan ska arbeta med klimatfrågan och vilka psalmer som ska finnas i psalmboken. Kyrkomötet beslutar om kyrkohandboken – den bok där det står hur vi ska fira våra gudstjänster, vilka texter, böner och liturgiska sånger som får användas.