Böcker, böcker, böcker

När man bor nära Göteborg (och jag som bor i Göteborg) så är det svårt att missa att just i dag startar Bok & Bibliotek – Bokmässan. Fyra dagar där man fullständigt kan nörda ner sig i allsköns litteratur, föreläsningar, nätverkande och för den som vill det – kändisspaning.

Själv brukar jag försöka besöka bokmässan varje år. Några år var jag också med och hjälpte till i Svenska kyrkans monter ”Se människan”. Där pågår det alla fyra dagarna fullt med program. 20 minuter långa författarsamtal om livet, existetiella frågor och ofta om tron.

Böckernas bok!

Svenska kyrkans monter ”Se människan” är den enskild största utställaren med mest program under bokmässan. Tror jag det – vi har ju Böckernas Bok att luta oss tillbaka på.

Många program sker också ute i församlingarna och i Klövedals församlingshem kommer Kari Rosvall ikväll och berättar om sin bok ”Att finna sina rötter” som handlar om hennes barndom – där hon i vuxen ålder får reda på att hon ingått i Hitlers avelsprogram för den ariska rasen. Föredraget i Klövedals församlingshem börjar kl 19:00. Från kl 18:00 finns det fika.

Jag älskar att läsa böcker. Det är ingången till många spännande samtal. Och du – ska du gå på bokmässan så har jag fyra tips. 1. Bra skor. 2. Stödstrumpor. 3. Öronproppar. 4. Ryggsäck. Då klarar du dig långt och blir inte så trött när du vandrar omkring bland alla böcker.

För den som inte kan åka in till bokmässan så finns det ändå möjlighet att se föredragen på Se människan-scenen. Det kan du göra via Svenska kyrkan YouTube-kanal.

Läs på Svenska kyrkans webbsida

Stort tryck på Se människan-scenen>>