De ungas kyrkomöte

Kyrkomötet 2015. Foto Magnus Aronson

Den här veckan är det första sessionen på årets kyrkomöte. Men redan i dag träffas alla gruppledare och alla presider i utskotten tillsammans med Svenska Kyrkans Unga för att låta ungdomarna tycka till om kyrkomötets motioner.

Svenska Kyrkans Unga har under många år och i olika format tittat på motionerna som kommit in till kyrkomötet och sedan skrivit egna svar, som de delat ut till utskotten. Många av utskotten har sedan tittat på dessa svar när de diskuterat och resonerat om motionen för att sedan skriva ett svar med förslag till kyrkomötet att besluta om.

I dag kommer alltså detta att ske tillsammans med ledamöter för kyrkomötet. Och det ska bli spännande. Svenska Kyrkans Unga har nya och spännande demokratiska metoder och former som många av oss äldre är ovana vid. Jag ser mycket fram emot den här dagen.

Själv sitter jag i kyrkomötet och kommer att vara i Uppsala hela veckan. Kanske kommer jag att hinna rapportera lite här på bloggen, annars får ni hålla er ajour via kyrkomötets webbsida

Kyrkomötes webbsida>>

Formellt öppnar kyrkomötet i morgon tisdag med en öppningsgudstjänst i Uppsala domkyrka. Den här veckan kommer utskotten att diskutera alla motioner och skrivelser. I november träffas kyrkomötet igen och kommer att ta alla beslut.

Carina Etander Rimborg
kommunikatör Svenska kyrkan Tjörn