Tacksägelse i vårt hjärtats minnessten

I dag kommer predikan från vår präst Linda Lindblad. Du som vill höra den live får komma till Valla kyrka kl 10:00 eller Klövedals kyrka kl 17:00. Välkommen.

Predikan på tacksägelsedagen 2016

”Två vänner vandrade en gång genom en öken. När de kommit en bit på vägen började de att gräla. En av vännerna gav den andre en örfil i ansiktet. Han som blev slagen kände sig sårad men utan att säga ett ord skrev han i sanden;

”Idag har min bäste vän gett mig en örfil i ansiktet”.

De fortsatte att gå tills de hittade en oas med livgivande vatten och där beslutade de sig för att bada. Mannen som hade blivit slagen höll på att drunkna. Då räddade vännen honom. När han hade hämtat sig från prövningen skrev han på en sten; ”Idag har min bästa vän räddat mitt liv”. Hans vän frågade; Varför skrev du i sanden när jag skadade dig och nu skriver du på en sten? Mannen log och svarade;

”När en vän sårar oss ska vi skriva det i sanden, där förlåtelsens vind kan sudda ut det.

Och när något stort och gott händer då ska vi rista in det i vårt hjärtas minnessten, där ingen vind kan utplåna det.”

Foto: Kristina Strand Larsson IKON

De två männens liv i öknen säger något mycket viktig till oss idag här i kyrkan. Hur förhåller jag mig till oförrätter och hur förhåller jag mig till goda delar i mitt liv?

Vad är det i mitt liv som behöver skrivas i sanden så att sedan den lättaste vinden, förlåtelsens vind kan blåsa över orden och med det syns de inte mer. Oförätterna finns inte. Det är förlåtet och borta. Förlåtelsens vind som befriar.

Vad är det i mitt liv, allt det goda jag har fått av kärlek, omsorg, vägledning och själva Livet, är det jag behöver rista in i mitt hjärtas minnessten, så att jag inte glömmer, så att det inte utplånas? Så att det finns kvar och jag påminns om det. Så att jag påminns och gläds åt allt det goda. Så att det förblir levande och befriande. Så att lovsången åter och åter igen får näring så att den inte tystnar.

Vi behöver formulera vår tacksamhet.Vår lovsång. Varför kan man fråga? För annars blir vi fattiga människor. Förtorkade människor. Stela människor. Lovsången gör något med oss, i grunden. Våra kristna systrar och bröder i den första kyrkan de var kloka och förstod värdet av att det är något helt annat att lära sig en text om där finns en melodislinga med. I den tidigaste kristna kyrkan så sjöng man lovsånger tillsammans och det har kristna gjort i alla tider i alla länder. Då bär vi orden med oss på ett helt annat lätt. Melodin bär orden och vi kommer ihåg.

Och ni som är korister idag ni vet med hela er kropp vad sångerna gör med er; bålen, bröstkorgen, strupen, stämbanden, munhålan, tungan, läpparna och hjärnan – allt detta inlärda, traderade, engagemang för kroppen. Hela din kropp och ditt kroppsspråk vittnar om att något händer. Med hela vår kropp får vi lovsjunga.

Och så kommer tider då lovsången i livet tystnar. Då krisen drabba oss eller ledan eller likgiltigheten. Kanske befinner du dig där just nu eller någon du känner? Ökenpärlan i Frälsarkransen påminner oss om dessa perioder. Det är kargt, torrt och livet har svårt att överleva. Lovsångens ord liksom fastnar i halsen och kan inte komma fram.

När livet är en livlös öken då behöver vi hjälp. Vi behöver någon som vi har förtroende för som vi kan prata med. Vi vandrar ALLA i öknen i olika tider av i livet och vi behöver hjälp att vandra ur öknen, när det är tid för det.

Uppenbarelsebokens ord talar till oss idag;

Du, vår Herre och Gud, är värdig att ta emot härligheten och äran och makten.

Ty du har skapat världen, och genom din vilja blev den till och skapades den.

Idag på tacksägelsedagen är det TID att tacka. Vi samlas idag i tacksamhet över Livet och vi riktar vår tacksamhet till Skaparen själv. Människorna som kom till Jesus och tog del av alla under som skedde; när de lama började gå; när de blinda började se och när de stumma började tala – DÅ prisade de Gud. De fick se med sina egna ögon, de blev vittnen, och såg den läkande kraft som Mästaren har och de visste var de skulle rikta sitt tack.

Idag har du och jag mycket att glädjas åt och vi riktar vår tacksamhet till Levande Gud.

Tystnad inför Levande Gud.

Bön; Vi ber med ord av Helige Franciscus

Vi tillber dig, Herre Jesus Kristus, här och i alla dina kyrkor som finns i hela världen, och vi lovprisar dig för att du genom ditt heliga kors har köpt världen fri. Amen

Linda Lindblad
Präst Svenska kyrkan Tjörn