Psalmmarathon

Eriksbergskyrkan i Uppsala stift kommer på lördag att genomföra en roligt grej. De ska ha ett psalmmarathon och sjunga igenom psalmbokens 325 första psalmer under åtta timmar. Se själv via länken nedan hur församlingens kantorer ligger i hårdträning inför marathonet.

Så här skriver de på sin webbsida>>

Lördagen den 15 oktober blir det psalmmaraton i Eriksbergskyrkan.
– Ambitionen är att hinna de 325 första psalmerna i psalmboken, berättar Adrian Sandström, kyrkomusiker i Eriksbergskyrkan. Vi startar med psalm nr 1 och sjunger sedan en vers av varje psalm i nummerordning med förhoppning att hinna fram till innan tiden går ut.

Tiden för detta motionslopp för stämbanden är satt till kl 14.00-22.00. Var med så länge du vill – kanske orkar du en kvart, kanske en timme, kanske hela distansen? Om du kommer från start får du en god portion lovpsalmer. Kanske väljer du att dyka upp lagom till advents- och julpsalmerna eller kanske vill du sjunga fastans sånger? Du och din röst är välkomna, och om du vill ta med dig ett musikinstrument är det också välkommet.

Så befinner du dig i närheten av Eriksbergskyrkan den 15 oktober så kan du hjälpa till.

Eller vi kanske borde göra något likande på Tjörn? Vad säger ni – ställer ni upp i ett psalmmarathon?

Psalmsång. Foto Jim Elfström IKON

(PS den 13 november kommer det att vara en psalmgudstjänst i Kyrkans Hus där vi bara sjunger Tore Littmarck-psalmer. Den som vill får vara med i spontankören som övar kl 15. Kl 17 börjar gudstjänsten. Varmt välkomna).