Gör inte skillnad på människor!

I dag kommer predikan från Jaana Pollari Lindström. Henne kan du träffa live i Skärhamns kyrka kl 11:00 eller i Rönnäng kl 17:00.

Gör inte skillnad på människor, dela med dig av det du har, lämna det du inte behöver, se människan som du inte vill titta på eller bry dig om.

Det är de ord vi får höra idag från våra texter, ord som vi har hört förr och som vi tänker det är bra ord. Så vill vi leva, vara goda människor och göra rätt.

Men så enkelt är det inte, en del människor bara kan och gör och vi beundrar dem för deras mod och kurage. De släpper flyktingar in i deras hem, de vågar ta striden mot de nazistiska strömningar vi har i vårt samhälle. De vågar stå upp för de som ingen röst har.

Jesus gör det hela tiden, han vågar och han ser. Han ser varje människa och ser djupt in i dem, han upprättar och ger den svaga människan kraft och möjlighet till att få resa sig upp igen och våga vara människa igen.

Jag tänker ofta på hur Jesus gör när han ser, som med Sackaios. Han som var en människa på den tiden som ingen ville ha att göra med. Idag har vi tiggare, kriminella, människor som gör otäcka brott mot andra, ledare i länder som dödar för sin egen skull och för att få makt. Aldrig att vi skulle bjuda in någon sådan till vårt hem. De gör ju dåliga saker och behandlar människor illa.

Men Jesus gör det, han vågar ta i det onämnbara, han bjuder in sig själv i människors liv och i och med att han gör det, så händer det något med de människor, som Sackaios.

Jag tänker att det som sker är att helt plötsligt ser man sig själv i ett helt annat ljus, helt plötsligt så inser man vad som är viktigt och rätt. Och det blir så enkelt.

Känslan av att bli hel infinner sig där, i mötet med Jesus. Som det står i psalm 217, ”Gud för dig är allting klart, allt det dolda uppenbart. Mörkret är ej mörkt för dig och i dunklet ser du mig.”

Sackaios säger genast att han skall skänka bort pengar till de fattiga, att han inte mer skall pressa pengar av någon, för att han helt plötsligt ser och vet att det är fel.

Ibland så tänker jag att så skönt det skulle vara att få slippa allt som binder mig i mitt liv och vardag. Prylar, pengar, måsten… Att bara få släppa taget och följa Jesus, att leva enkelt och göra Guds vilja. Att leva för andra människor, göra gott, dela med mig av det jag har.

För när du delar med dig så får du också tillbaka, så mycket mer än du någonsin har tänkt och känt.

Och när du inte gör skillnad på människor, utan behandlar alla lika, så ser du också människan som finns där innanför skalet, den goda människan, människan med en berättelse som berör dig och andra.

Och som får dig att växa som människa och inse att du är en unik och alltid älskad människa av Gud.

Jaana Pollari Lindström
präst Svenska kyrkan Tjörn

Läs alla texterna för söndagen>>

sakaios-2
Jesus möter Sackaios. ”Kom ner – jag vill äta hos dig”. (Bibliska figurer från Björkekärrs kyrka).
sakaios-3
sakaios-4

Jesus möter Sakaios. "Kom ner - jag vill äta hos dig". (Bibliska figurer från Björkekärrs kyrka).