Vi ringer i kyrkklockorna!

taggtrad-linda-mickelsson-ikonSituationen i Syrien blir alltmer fruktansvärd – vi har hört omänskliga berättelser från Aleppo och i veckan inleddes en offensiv för att återta staden Mosul från Daesh – en stad med miljoner civila (många barn). Som ett tecken på vår medkänsla och solidaritet uppmanar flera av landets biskopar de församlingar som vill att i solidaritet ringa i kyrkklockor och till särskild förbön för Syrien i anslutning till FN-dagen den 24 oktober.

Biskop Per Eckerdal uppmanar församlingarna att be FN-bönen.

FN-bönen :

”Gud, vår jord är bara ett stoftkorn i världsalltet. Det är vår uppgift att göra den till en planet där ingen skall behöva plågas av krig, hunger eller fruktan eller vara utestängd från andra i meningslöst främlingskap för sin härstamnings, hudfärgs eller världsåskådnings skull. Gud, ge oss mod och förutseende att ta itu med detta redan nu, så att våra barn och barnbarn en gång med stolthet kan bära namnet människa.”

Svenska kyrkan Tjörn medverkar deltar, dels med vår vanliga helgsmålsringning dels med en extra ringning i alla våra kyrkor på FN-dagen 24 oktober kl 16:00. Då ringer vi fem minuter för Syriens krigsdrabbade folk.

Johan Ernstson
kyrkoherde