Ett unikt möte

lutherelementNu på måndag 31 oktober startar reformationsåret. Då kommer ledarna för Romersk-katolska kyrkan och Lutherska världsförbundet till Lund och Malmö för att uppmärksamma 500-årsminnet tillsammans med tusentals deltagare.

Mötet bygger på det gemensamma dokumentet ”Från konflikt till gemenskap” från 2013 som de kristna kyrkorna tagit fram tillsammans.

Under dagen hålls först en ekumenisk bön i Lunds domkyrka och efter det arrangeras det publika eventet ”Together in Hope” på Malmö arena. Budskap om hopp, gemenskap och ansvar för världen står i fokus under hela dagen.

Programmet  och annan relevant information inför den historiska dagen hittar du här: www.svenskakyrkan.se/hope2016

Det historiska mötet i Lund och Malmö är frukten av 50 års ekumenisk dialog mellan lutheraner och katoliker. En milstolpe i den dialogen är dokumentet ”Från konflikt till gemenskap” från 2013.

Dokumentet mynnar ut i fem gemensamma löften, fem ekumeniska imperativ, inför den fortsatta dialogen:

• Katoliker och lutheraner ska utgå från enhetens perspektiv, inte splittringens. Söka det som förenar, inte det som skiljer
  • Lutheraner och katoliker ska vara öppna för att förändras i mötet med den andre
  • Katoliker och lutheraner ska söka synlig enhet och tillsammans utveckla vad det innebär i konkreta steg
  • Lutheraner och katoliker ska gemensamt återupptäcka kraften i evangeliet om Jesus Kristus för vår tid
  • Katoliker och lutheraner ska vittna tillsammans om Guds barmhärtighet genom tjänst i världen och för medmänniskan

Från Svenska kyrkan Tjörn kommer kommunikatör Carina Etander Rimborg att vara med i Lund i sin roll som vice ordförande i Svenska kyrkans kyrkomöte.