Vad händer på måndag i Lund?

Martin Luther spikar upp sina teser.

På måndag kommer ett unikt och historisk möte att äga rum i Lunds domkyrka. Då har Lutherska världsförbundet (som startade för 50 år sedan i Lunds domkyrka) och Vatikanen, med Påven i spetsen, bjudit in till en gudstjänst för att högtidlighålla reformationen som inträffade för 499 år sedan i Wittenberg.

Gudstjänsten kommer att direktsändas i TV1 på SVT. Temat är ”Från konflikt till gemenskap”.

lutherelement499 år är det sedan Martin Luther, enligt traditionen, spikade sina 95 tester på kyrkporten i Wittenberg och det i sin tur blev upptakten till kyrkosplittringen som utmynnade i att katolska kyrkan och protestanterna blev två olika grenar av kristenheten.

Se inslaget från TV4 morgonprogram där ärkebiskop Antje Jackelén berättar om mötet i Lund.
Kyrkan%20laddar%20inf%C3%B6r%20P%C3%A5vens%20bes%C3%B6k

Du kan följa mötet via facebook. https://www.facebook.com/events/

Du kan också läsa om mötet på Svenska kyrkans webbsida.

Det här mötet blir startskottet på ett helt års ”firande” och högtidlighållande av reformationen. På Svenska kyrkan Tjörn kommer vi också att lyfta Luther på lite olika sätt under året.

Från Svenska kyrkan Tjörn kommer kommunikatör Carina Etander Rimborg att vara närvarande i sin roll som vice ordförande för Kyrkomötet.

Följ påvebesöket och Together in Hope

På måndag inleds reformationsåret 2017. I Lund möts katoliker och lutheraner. Du som inte är där kan ändå följa händelserna digitalt. Här får du tips.

Presskonferens söndag kl 17.30 i AF-borgen i Lund

Presskonferensen med ärkebiskop Antje Jackelén och Anders Arborelius, biskop i Stockholms katolska stift.

Följ via svenska kyrkan på Facebook eller se film i vår kanal på Vimeo. Nya filmklipp läggs upp allt eftersom.

Påven landar i Lund kl 11 och åker till domkyrkan

Följ via Svenska kyrkans Facebooksida eller se film i vår kanal på Vimeo.

Gudstjänst i Lunds domkyrka 14.30

Gudstjänsten direktsänds av SVT, på tv eller SVT play.

Eventet Together in Hope på Malmö arena 13.30-18.15

Eventet består av flera delar. Bland annat visas gudstjänsten i domkyrkan på storbildsskärmar. Den delen av eventet filmas inte.

Efter gudstjänsten reser påve Franciskus, Lutherska världsförbundets ordförande, biskop Munib Younan, och Lutherska världsförbundets generalsekreterare, Martin Junge, till arenan.

Under förutsättning att vissa juridiska frågor blir lösta, streamar Svenska kyrkan denna del av eventet på svenskakyrkan.se. Den börjar cirka 16.55.

Om de juridiska frågorna inte löser sig, kan du se filmklipp som löpande publiceras på Vimeo, eller följa eventet via Svenska kyrkan på Facebook.

Presskonferens 18.45

Eventet på Malmö arena avslutas med en presskonferens. Följ via Svenska kyrkans Facebooksida.