Ungdomsprojekt tre år! Är det du som ska arbeta med oss?

Vi söker dig som:

• är tillhörig Svenska kyrkan har en tydlig och trygg identitet i den gemenskapen
  • brinner för, har erfarenhet av samt kunskap om arbete med ungdomar
  • har erfarenhet av att arbeta med unga människor i utsatta miljöer
  • har erfarenhet av projekt/nätverksarbete för att skaffa en god överblick
  • vill vara med och utveckla Svenska kyrkan Tjörns möten med ungdomar
  • vågar prova nya vägar och metoder i samråd med andra
  • gillar utmaningar och fokuserar på möjligheter
  • dig som kan arbeta självständigt men också ser dig som en del i ett större sammanhang
  • har en tydlig struktur där god framförhållning/planering i ditt arbete är viktigt
  • vill hitta samverkan med många och olika aktörer

Är det du som ska leda vårt ungdomsprojekt under tre år? https://www.svenskakyrkan.se/tjorn/ungdomsprojekt

Under ganska lång tid har Svenska kyrkan Tjörn haft ett tydligt målfokus på barn- och ungdomsarbete med ett stort och väl fungerande barn, ungdoms och konfirmandarbete. Detta arbete är självklart viktigt och fortsätter i en stadig utveckling.

Samtidigt har det funnits en vilja och längtan att nå längre – att nå fler unga människor och på olika sätt erbjuda rum, arenor och sammanhang för deras utveckling och plats i samhälle och kyrka. Inte minst har då fokus gällt den grupp av unga som ofta faller utanför etablerade och pågående verksamheter både i kyrkan och i samhället. Hur når vi dem som Svenska Kyrkan Tjörn, vad kan vi göra tillsammans med dem (vad vill de?) och vilka olika samarbeten skulle kunna vara möjliga med kommun, föreningsliv och andra samfund?

Ungdomsarbete (0-18 år) med diakonal inriktning är något som Svenska kyrkan Tjörn egentligen alltid har uppdraget att göra för att vara just kyrka. Vi ska göra det ”bara” just därför. Uttalade mål att öka andelen ungdomar i egen verksamhet, bättra på statistiken i stort eller potentiella kyrkotillhöriga och så vidare kan aldrig vara motivet. Drivet börjar i den andra änden – drivet måste börja i synen på varje människa som unik och värdefull.

Och just för att vi vågar lita till att Gud också är i det outtalade och vågar vi agerar på det förutsättningslösa sättet utan baktanke. Just därför att vi börjar i det personliga mötet med närvaro och öppenhet. Just för att vi inte lämnar, utan stannar kvar och lyssnar uthålligt, utan krav – just därför finns alla möjligheter att något mer ska kunna växa fram.

Där finns möjligheten och sannolikheten är hög att just det som inte ska vara ett uttalat mål eller för projektet en grundprioritet – ändå kommer att bli verklighet. Frön sås – om inte annat i möte med andra människor som visar omsorg ”allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem” – grodden är Guds, det får vi lita på!

Är det du som är vår projektledare? Eller kanske känner du någon som du tror skulle passa? Ansökan senast 20 november. https://www.svenskakyrkan.se/tjorn/ungdomsprojekt