Kyrkoherden på Tjörn kommenterar presidentvalet

Montage: Aftonbladet

Kyrkoherde Johan Ernstson skriver på sin facebooksida och kommenterar valet till president i USA:

American people – what have You done??
Det är en befogad fråga denna morgon – MEN det är också befogat att vi alla ”vaknar upp och ser oss omkring”.
Vi här hemma går inte fritt från frågan så länge vi har ett rasistiskt parti i riksdagen och som är tredje störst.

Ett parti som vill avskaffa yttrandefrihet och snöpa demokratin, ett funkofobiskt, homofobiskt – ja, människofientligt parti!

Jag är bedrövad, sorgsen och orolig – men kampen går vidare! Helt enkelt därför att det inte finns något alternativ – det är tvunget!! Och jag tänker på psalm 773 i psalmboken.
Känn ingen oro, känn ingen ängslan.
Den som har Gud kan ingenting sakna.

Flera biskopar i Svenska kyrkan har också i dag kommenterar presidentvalet i USA via sina facebook-sidor. Det skriver Kyrkans Tidning>>.

Biskopar i Svenska kyrkan kommenterar valresultatet i USA

De fruktar murar och hoppas på sanning, skriver de i sociala medier.

– Sanningen ska göra er fria, hävdar Jesus mot lögn och falsk frihet. Predika det, lev det! Tillsammans. För Gud älskar världen, skriver ärkebiskop Antje Jackelén på Twitter.

Biskop Fredrik Modéus, Växjö stift, skriver på Facebook att demokratiska valresultat måste försvaras, men att han hade önskat en annan utgång. Med Trump i Vita huset fruktar han ett annat tonläge i frågor om migration och klimat, att murar kommer att byggas och människor stängas ute.

– Jag ber om en framtid där samarbete går före individualism, där människor tas i anspråk i stället för att bli satta på undantag och där arbete för fred och försoning mellan världens länder är en självklarhet. Jag ber om global samhörighet istället för splittring. Jag ber om hopp i en tid präglad av rädsla.

Martin Modéus, biskop i Linköpings stift skriver på Facebook:
– Gud, i en värld där så mycket är svårt att förstå vill jag be. I murarnas tid, hjälp oss att bygga broar. I de hårda ordens tid, hjälp oss att tala gott om varandra. Jag ber för alla med makt att förändra världens öde, särskilt för de stora ländernas ledare: låt försoningens ande leda in i framtiden.

Skara stifts biskop Åke Bonnier skriver på Facebook:
-Gud, jag ber för vår värld! Må syskonskap, frihet och jämlikhet segra över murar, hat, rasism och främlingsfientlighet. Herre förbarma Dig!