Perspektiv på tillvaron

Just nu känns det svårt att få perspektiv på tillvaron. I radion får vi rapporter om jordbävningar, skjutningar, krig, flyktingar, hungersnöd. Det är val och nya presidenter som rubbar den ordning vi trodde skulle fungera. Vardagen blir ett gungfly.

3-kommer-krigetI våras gjorde Svenska kyrkan en undersökning av vad 14-åringarna funderade på. Detta för att kunna förbereda konfirmationskampanjen. Det resulterade sedan i flera frågor som fick bli rubriker i kampanjen. En av dessa rubriker var ”kommer kriget till Sverige?”

14-åringar är oroade för att även Sverige ska hamna i krig. I våras oroade de sig också för vad som skulle hända om Trump blev president. De funderade vad som skulle hända om de blev kära i en person av samma kön som dem själva. De funderade på varför det finns olika religioner.

Dessa är frågor som kanske även vi som är vuxna funderar på. Vad händer i världen?

Det gäller att få perspektiv och att se möjligheterna och inte bara svårigheterna. Vad kan jag göra?

Du kan inte fixa allt – men du kan göra något. Du kan prata med dina tonåringar och lyssna på dem. Du kan bidra med dina ekonomiska tillgångar och stödja Svenska kyrkans arbete för flyktingar och hungeroffer runt om i världen. Du kan inte göra allt – men du kan göra något.

Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra, en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket, att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre betyder en broder mer.

Stig Dagerman

Välkommen till någon av alla våra fantastiska verksamheter den här veckan också. Där finns också möjlighet att fundera, prata och diskutera om de stora och små frågorna. Verksamheter för stora och små – gamla och unga. Du hittar hela utbudet i vår kalender.