Ta det lugnt!

Skärhamn, vår egen närmiljö. Foto Carina Etander Rimborg

Många av oss kan känna av den julstress som breder ut sig. Allt som ska hinnas med, allt som ska göras, alla krav och alla förväntningar. Krav och förväntningar som vi ställer på oss själv och ibland som andra ställer på oss.

Hur gör vi för att finna ett lugn? Hur gör vi för att klara av vardagen? För mig som kristen är alltid gudtjänsten en plats för återhämtning. Det kan vara morgonandakten i Kyrkans Hus eller morgonmässan i Klövedals kyrka. Det kan vara gudstjänsten på söndag eller någon annan gudstjänst.

Den här veckan finns det två extra tillfällen för att hämta andan. Dels är det Morgonmässan ”Andrum” i Klövedals kyrka på onsdag kl 8:00. En kort morgonmässa under enkla former med möjlighet att få lite kaffe efteråt i församlingshemmet.

Eller så kan du gå på aftonbönen ”Spa för själen” i Skärhamns kyrka torsdag kväll kl 18:30. Musik, ljuständning, och textläsning. En möjlighet att få andas in och landa i vardagen.

Dessutom finns det möjlighet till en kvällsretreat i Advent i Kyrkans Hus samtidigt på torsdag kl 18:00-20:30. Det är en möjlighet att komma till stillhet under adventstiden. Stilla musik, möjlighet att sitta tyst. Kort andakt och möjlighet till samtal för den som vill.

Ingen anmälan.

Så välkommen att hämta andan mitt i december. Svenska kyrkan Tjörn – finns för dig!