Vad är problemet?

Har vi för många invandrare och flyktingar i Sverige? Är det problemet? Har vi för många psyksjuka och hemlösa i Sverige? Är det problemet?

Nej – problemet är aldrig dessa människor. Problemet är att vi har krig i världen så att människor måste fly från sina hem. Lämna sitt hus, sin säng, sin familj och bege sig till okända marker för att söka skydd.

Nej – problemet är aldrig dessa människor. Problemet är att vi har en sjukvård som inte har kapacitet att ta hand om människor som mår dåligt. Att vi har ett samhälle som inte klarar av att hantera människor som befinner sig utanför våra uppsatta ramar och boxar.

Nej – problemet är aldrig människorna som är här för att de har flytt från krig, från förföljelse eller från fattigdom. Dessa människor är aldrig problemet. Och vi får därför heller inte behandla människor som ett problem.

När jag åkte till jobbet i dag så lyssnade jag på nyheterna. Först berättar de att det råder brist på arbetskraft i Sverige. Vi kommer att behöver en större arbetskraftinvandring. Nästa reportage handlade om olika metoder som polisen vill ha för att kunna avvisa människor som fått avslag på asylansökan.

Men HALLÅÅÅÅ!!! Jag skäms över vårt samhälle som inte har öppna gränser och hjälper människor i flykt! Jag skäms över vårt samhälle som väljer att avvisa människor som behöver vår hjälp. Jag skäms över vårt samhälle som misstror ungdomar som inte vill tillbaka till ett land där de kommer att hamna i krig. Jag skäms!

Vi befinner oss mitt i adventsfastan – en tid av förberedelse för Jesu födelse och ankomst till världen. När Jesus blir ett litet värnlöst, hjälplöst barn som måste tas om hand. Som inte växer upp i ett palats eller en varm skön lägenhet. Utan föds i ett stall, bland djuren och sedan får fly för sitt liv för att inte bli dödad. Hur kan vi inte se parallellerna med det som händer i världen och våra medmänniskor?

När du lägger dig i din säng i kväll – fundera på hur det skulle vara om bomberna föll utanför och du plötsligt blev tvungen att rycka upp barnen och bege dig iväg – utan mål, utan att få med dig saker – för att överhuvudtaget överleva?

Svenska kyrkan finns i världen och möter människor där de befinner sig på flykt. De försöker hjälpa till med basförnödenheter och de hjälper också till med psykosocial verksamhet. Svenska kyrkans församlingar i Sverige hjälper de människor som på olika sätt har tagit sig till vårt land och försöker hjälpa med förnödenheter, språkcafé och annan verksamhet att ta emot våra nya invånare.

Så gör även Svenska kyrkan Tjörn. Vill du vara med i det arbetet så hör av dig till någon av våra diakoner.

En kommentar

Göran Hansen säger
5 mars 2017 – 11:40

Varför försöker inte svenska kyrkan döpa invandrarna. Utan att tro på Jesus kan ingen vinna salighet. Eller gäller inte missionsbefallningen längre?

Carina Etander Rimborg svarar
6 mars 2024 – 02:17

Hej Göran
Svenska kyrkan döper visst de som vill. Biskoparna har givit ut ett ett särskilt biskopsbrev som skickats ut till alla församlingar i Sverige, som behandlar just frågan om hur undervisning och dop ska gå till bland asylsökande och papperslösa som kommer till vårt land och vill bli kristna. Så visst döper Svenska kyrkan den som vill. I vårt kommande nummer av församlingstidningen som kommer i början av april finns det bland annat en artikel om detta.