Begravningsgudstjänst med kista eller urna.

Stenkyrka kyrkogård. Foto Carina Etander Rimborg

En begravningsgudstjänst är en viktig ceremoni och en del i sorgearbetet för att få överlämna stoftet och ta avsked av den som är död.

Enligt begravningslagen ska en gravsättning eller kremering äga rum inom en månad efter personen har avlidit.

Oftast sker begravningsgudstjänsten med kistan, innan eventuell kremering. Men ibland blir det i omvänd ordning. Det vill säga att den avlidne kremeras först och begravningsgudstjänsten hålls efteråt. Då brukar man också gravsätta urnan på kyrkogården i samband med begravningsgudstjänsten.

Hos oss på Svenska kyrkan Tjörn går det bra med båda typerna av begravningsgudstjänst. Det finns alltså inget som hindrar att man har begravningsgudstjänst med en urna istället för kista.

Biskoparna har givit ut ett så kallat ”biskopsbrev” där de ger råd och stöd i begravningsfrågor. Där framgår att begravningsgudstjänst med urna är möjlig.

Det är viktigt för de anhöriga att det blir så bra som det bara kan vid denna viktiga gudstjänst. Finns det frågor så är det bara att höra av sig till pastorsexpeditionen eller den präst som du har kontakt med.