Advent är mörker och kyla

_DSC0645”Advent är mörker och kyla – på jorden är krig och kallt…”,

…är rader ur en favoritpsalm (psalm 609) – rader mer verklighetsanknutna och sanna än på mycket länge och långt mer än jag önskar!

Det blåser kallt… En president med grumlig agenda på väg in i Vita huset, ett rasistiskt parti i vår riksdag, nazister som marscherar på Stockholms gator under polisbeskydd, krig som pågår i Syrien och på alltför många andra ställen, gränser som verkar förblir stängda för människor i nöd – för att nämna något.

Mitt i allt detta är det så jul, då vi firar Guds inträde i världen. Ett barn som föds i ett stall och ”läggs på strå”! Gud blir människa genom det mest sårbara som finns…ett spädbarn. En födelse i den fattigaste av miljöer och ett barn som omedelbart blir flykting för att undkomma härskarens rädsla och hämnd.

Ett drama som utspelade sig för mer än 2000 år sedan – men också är giltigt och speglar verkligheten för miljontals människor idag! Om vi väljer att se det?

I julnatten sker kärlekens totalt omvälvande revolution i en berättelse som mer än någonsin behöver förmedlas i en nutida värld. Inget av det gulliga eller ombonat tillbakalutade som vi förknippar med jul har bäring på julevangeliet. Jul är något helt annat – det är hopp för alla som lever i hopplöshet och lider i en tid av oro och mörker! En tid där vi valt enkla lösningar och tittar bort…

Jul är ett skeende som tydligt förmedlar alla människas lika värde. I mötet med det lilla barnets ögon finns ingen väg runt – alla är värda att älska. Oberoende av kön, etnicitet, religion, sexualitet… Alla, alla, är värda kärlek förbehållslöst!

Budskapet är vår motkraft till allt och alla som vill dela upp och skilja på människor. Är hoppet i vår vardag, en vardag som riskerar bli helt kidnappad av krafter som i rädsla och litenhet väljer bort kärleken och hyllar mörkret.

”Kom Herre, kom hit i tid. Och lär oss ta hand om varandra och leva tillsammans i frid.” Så slutar psalmen och så också min julönskan till er alla!

Kyrkoherde Johan Ernstson. Foto Carina Etander Rimborg

Johan Ernstson – kyrkoherde – Svenska kyrkan Tjörn