Det är aldrig försent! Vuxenkonfirmation i lördags

I höstas inbjöd Svenska kyrkan Tjörn till vuxenkonfirmationsläsning. Det blev en grupp om tre vuxna som av olika anledningar inte konfirmerades när de var tonåringar och som nu hade valt att ”gå och läsa”.

”När jag var fjorton och alla mina kompisar gick och läste valde jag att inte göra det. Jag trodde att jag var tvungen att prestera och jag var osäker på min tro. När sedan mina barn gick och läste såg jag att konfirmationsundervisningen var helt annorlunda och det handlade inte om att prestera” berättar en av deltagarna som fortsätter ”Jag bestämde mig egentligen för 15 år sedan att jag ville konfirmeras, men det blev inte av då heller. Så när det här tillfället erbjöds så passade det bra”.

Konfirmation i Valla kyrka 20 januari 2017.
Konfirmation i Valla kyrka 20 januari 2017. Bengt-Åke, Bodil, Jan-Åke, Mårten och Kristofer.
IMG_2489
Konfirmation i Valla kyrka 20 januari 2017. Jan-Åke, Bodil, Mårten och Kristofer.

Undervisningen har tagit upp de ämnen som alla konfirmander ska lära sig om. Det har varit mycket diskussioner och ämnena har också utgått från deltagarnas frågor. ”Det har varit så roligt, jag kan verkligen rekommendera alla vuxna att göra det här!” säger en av deltagarna.

En av deltagarna var inte döpt och valde att döpas i december. Då blev dopet och konfirmationen i ett. De övriga två konfirmerades i lördags.

Konfirmation betyder ju bekräftelse och är en bekräftelse av dopet. Dopet där vi döps in i Kristi kyrka och blir ett med församlingen och den världsvida kyrkan. I konfirmationen så ges vi möjlighet att få lära oss mer om den kristna tron och säga ja till det dop många av oss gjorde som spädbarn.

Är du också intresserad av kristen tro? Har du många frågor? Skulle du vilja bli döpt eller vuxenkonfirmerad? Ta kontakt med oss i församlingen så ordnar vi en samtalsgrupp som kan leda till dop eller konfirmation om du vill. Vi kan också erbjuda en kurs på tio gånger där vi går igenom och pratar om den kristna tron. Hör av dig till församlingen eller pastorsexpeditionen!

Det är aldrig för sent!

kommunikatör Svenska kyrkan Tjörn