Insvepta i förlåtelsen

Symion i templetIdag ska vi väva en klädnad. En klädnad till var och en av oss. En klädnad att svepa runt oss i tider av nutid och framtid. En alldeles unik klädnad vävd av de allra starkaste trådar som någonsin funnits och kommer att finnas.

Vi börjar i mitten av ryggpartiet och här är det profeten Mikas ord som vi väver in; ”Jag sitter i mörker”. Det blir till vårt och allas kyrie, hela vår mänsklighet som är drabbade av ondskans alla fula ansikten. Det blir till några mörka trådar, av den allra svartaste otäckaste tråden du kan tänka dig. Invävda för att  mörkrets kyrie finns i våra egna liv, nu och då. Ibland visar det sig alldeles tydligt i våra egna liv. Mörkret finns ständigt närvarande på vår jord, och tar sig många uttryck. Vi får inte glömma all världens nöd på vår jord. Men vävtrådarna som omger dem är det ljusaste ljus du kan skåda! Guds egna ljustrådar precis som Mika fann sin ljusa tröst i detta. Inte övergiven – utan omsluten. Där finns det allra mörkaste mörkret och där är de allra ljusaste trådarna invävda och de skiner av Guds kärleksljus.

Som en stadig fåll i denna klädnad, den som avslutar klädnaden och ibland nuddar i marken för att den sveper ovan mark när du rör dig i klädnaden, det är brödsbrytelsens trådar. Här bryts det bröd och delas gemenskap på samma vis som våra första kristna bröder och systrar gjorde.  Vi har hört orden i dagens episteltext där de döpta samlas i den allra första kyrkans gemenskap. Den första kristna kyrkans vävtrådar blir till den finaste och stadigaste fållen. När brödet bryts och räcker till alla så blir det grunden i allt. Allt nu och allt in i evigheten. Vi ska få bryta brödet tillsamman idag och manifestera; Ett enda bröd och en enda mänsklighet.

Vävtrådarna som vävs in vid halsöppningen bär på lovsångens ord, där varje ord liksom tar sin plats och ger den fina halsringningen; jag vill tacka dig av hela mitt hjärta !! Orden flyttar sig från dagens psaltarpsalm och lägger sig i lätthet kring min hals. Orden ger den godaste värmen, utan att det blir för varmt eller svettigt. Den värme jag behöver. Jag vill tacka dig av hela mitt hjärta.

Jesu berättar om sitt rike. Han är klok och den allra bästa pedagogen när han använder liknelser för att undervisa; Vi står där på marken, med vår klädnad på oss, omlindade, insvepta och då ramlar det allra minsta senapsfröet i jorden – nära våra fötter. Det lilla fröet som knappt syns är det lilla fröet i mitt hjärta som vill ge plats för Guds goda rike i mig. Där ligger det och växer. Lite till en början och kärleken gör det möjligt att det växer än mer. Rottrådarna tar fart i marken och runt omkring mig där jag står så växer det finaste trädet upp. Nära mig så växer det och spirar – det är mitt inne i mitt eget hjärta. Grenar och bladverk och stadig stam. Fåglarna hittar dit och de sitter och kvittrar den himmelska sången. Himmelriket inom oss. Himmelriket som möter oss när vi somnat in i den stora vilan och himmelriket här och nu. Här och nu i denna kyrka, i denna värld där vi möts och bryter bröd tillsammans. Då – blir Guds rike synligt mitt ibland oss.

Klädnaden vilar lätt på våra axlar och i varp och inslag så finns barmhärtigheten invävd, likaså Guds oändliga nåd. De trådar som aldrig går av. Aldrig. Förlåtelsens vävtrådar tar sig lätt in i klädnaden ty förlåtelsen är i sitt väsen lätt, den rör sig med lätthet framåt och vill nå fram, Guds förlåtelse med den omfamnande kramen. ”Du är älskad, mitt barn.”

Så står vi då här, insvepta. Här får vi stå och minnas Symeon och Hanna. De som är avbildade på vår gamla skolplansch. De gamla trogna som levde i Gudsordet och väntade på den utlovade. De väntade på Messias och mötet med honom. De hade öppna ögon och såg vem det var som kom till dem. Guds enfödde son. Den som profeterna hade talat om i århundraden. Fredsfursten och Konung utan like. Han ligger där i Symeons famn. Gud själv som kommer för att blir synlig för oss. För att leva nära oss.

Bön:Gud, öppna våra ögon så att vi med Symeon och Hanna ser ljuset – och prisar ditt namn. Amen

Linda Lindblad
präst

(Denna predikan kan du höra om du kommer till Klövedals kyrka kl 11.00 eller Blekets kyrka kl 17.00)