Vardagsögonblick – Vanlig diakonal verksamhet

Valåsens äldreboende

Jag möter prästen och kantorn i konferensrummet på Valåsens demensboende där de redan gjort i ordning rummet med stolarna. Tillsammans hjälps de åt att lägga banden i psalmböckerna vid de psalmer som ska sjungas. Så börjar de boende komma in i rummet och prästen går och hälsar på var och en av dem. Många av de boende behöver olika typer av hjälp.

Så kommer också en frivillig medarbetare som brukar hjälpa till, och tillsammans med kantorn går hon runt och hälsar på alla och hjälper dem med psalmböckerna. När alla kommit börjar andakten med en psalm och alla får hjälp att hitta och slå upp rätt.

Vi börjar med att sjunga ”Härlig är jorden”. Präster talar över texten från föregående söndag om Hanna och Symeon i templet. Vi sjunger en psalm, ber Fader vår, välsignelsen och sedan en sista psalm ” O, hur saligt att få vandra”. Psalmer som de boende troligen både kan och känner igen, även om de inte kan läsa eller följa med i psalmboken.

Valåsens äldreboende.

Sen spelar kantorn ett avslutande stycke på pianot.

Prästen tar adjö av alla och de boende får hjälp att ta sig tillbaka till sina avdelningar.

Detta är en viktig verksamhet som bara är ett exempel på allt som Svenska kyrkan Tjörn gör för dem som bor på Tjörn.

Varje vecka besöks alla äldreboenden av Svenska kyrkan Tjörn eller någon av de andra kyrkorna på ön. Kanske vill du vara med och hjälpa till? Eller kanske gå dit med någon av dina släktingar eller bekanta? Här hittar du alla tider som Svenska kyrkan är där.