Ständigt pågående

lutherelementI går söndag firade vi Reformationsdagen i våra kyrkor. (Eller sexagesima som den också kallas eftersom det är 60 dagar kvar till påsk). Temat var ”Det levande ordet”.

(Här kan du läsa alla texterna för söndagen>>)

Reformationen var inget som bara hände för 500 år sedan när Martin Luther spikade upp teserna på kyrkportens i Wittenberg. Utan reformationen är något som händer hela tiden. Det vi behöver hjälpas åt med är att hålla siktet inställt och ta ut kursen. Precis som en orienterare gör hela tiden. Stannar upp, tittar på kartan och tittar på omgivningen för att inte komma ur kurs.

Martin Luther läste sin bibel och upptäckte att människan inte behövde åstadkomma något för att tro – utan det är en gåva som vi får från Gud – av nåd. Och han översatte bibeln till tyska så att alla i Tyskland skulle ha möjlighet att ta till sig Guds ord – eftersom det var vanligt att man använde latin i gudstjänsterna – ett språk som de flesta inte behärskade.

I Svenska kyrkan uppmärksammas Martin Luther särskilt det här året. https://www.svenskakyrkan.se/reformationsaret2017

Så gör vi även på Tjörn. Två studiegrupper har redan startat (det skrev jag om här>>) och det kommer att hända fler saker under året.

Här kan du se några kortar filmklipp där Karin Johannesson berättar mer om Martin Luther. (det finns fler filmer här, där du hittar alla Svenska kyrkans filmer>>)