Blogg 100 – i år igen

blogg100-logotypeI går 1 mars drog Blogg 100 i gång. Det är ett helt frivilligt arrangemang där man (helt frivilligt) säger att man vill blogga 100 dagar i rad på sin blogg. Syftet är att lyfta sin blogg, att få hjälp och inspiration.

Förra året startade Svenska kyrkan Tjörn sin blogg i samband med Blogg 100. Sedan dess har vi publicerat 302 inlägg på bloggen. Det har rört sig och smått och stort.

Så vi hoppar på utmaningen även i år. Nu kommer vi åter igen att blogga 100 dagar i sträck.

Här kan du se alla bloggar som är med i utmaningen.

Och så här skriver Fredrik Wass som håller i Blogg 100:

Aldrig tidigare har det känts lika viktigt att stå för det fria ordet, att manifestera kraften i att uttrycka oss på egna villkor, men med respekt för varandra. Hoppas du vill vara med.

Blogg100 startades av mig, Fredrik Wass, för sex år sedan och bygger på utmaningen att blogga varje dag, 100 dagar i rad. Det var och är ett sätt att sporra sig själv tillsammans med andra. Sedan starten har tusentals bloggare i hela Sverige deltagit i utmaningen och det har även arrangerats Blogg100-träffar, seminarium och mingel.

Därför har årets Blogg100 en viktigare roll än tidigare

När jag startade Blogg100 för sex år sedan var det ett sätt att utmana mig själv tillsammans med andra. Att blogga varje dag, 100 dagar i rad, var ett sätt att hålla igång flödet av kreativitet. Insikten var att guldkornen ryms i det som blir gjort, inte det som hålls tillbaka.

Sedan dess har Blogg100 blivit något mer. Det har blivit en rörelse, en positiv motreaktion mot en digital omvärld som allt mer kommit att präglas av rykten, ifrågasättanden, taktiska spel och ett allt hetsigare debattklimat, något som eskalerat ännu mer under det senaste året.

Donald Trumps aktiva försök att tysta och misstänkliggöra oberoende medier och viktiga röster som granskar makthavare är oroväckande. Även helt vanliga människor som tillhör minoriteter eller kämpar för deras rättigheter blir attackerade. Vi ser tyvärr samma utveckling även på hemmaplan, där vinklad och falsk propaganda seglat upp som konkurrenter till oberoende och faktagranskade källor (medier, samhällsinstitutioner, vetenskap och forskning) och där människor inte vill eller har möjlighet att skilja dessa åt från rena lögner.

Jag hoppas att Blogg100 kan göra skillnad.

Vi deltagare enas i entusiasmen och engagemanget, snarare än det beräknande, dömande och cyniska. Vi tar chansen att manifestera det fria ordet genom vårt bloggande, något som länge setts som självklart, men som i år är viktigare än någonsin. Vi respekterar andras åsikter, men accepterar inte kränkningar eller hot mot någon.

För oss i Svenska kyrkan Tjörn så är det självklart att lyfta det som vi tycker är viktigt, att få berätta om vår tro, våra gudstjänster, dela våra predikningar, och berätta om allt spännande som händer i våra kyrkor och i Svenska kyrkan i allmänhet. Att få berätta hur vi kan vara Jesus ögon, öron och händer i vår närmiljö och ute i världen.

Jag hoppas att du följer med oss i bloggen

En kommentar

Christina säger