På liv och död

Jaana Pollari Lindström- Präst i Svenska kyrkan Tjörn, Stenkyrka församling.

Jag heter Jaana och är präst i Svenska kyrkan Tjörn. Jag kommer att skriva här på bloggen på fredagarna om vad jag gör i mitt arbete som präst. Det är inte bara predikan på söndagarna.

Denna vecka har alla som jobbar i Svenska kyrkan Tjörn varit på Hjärt-Lung- räddnings utbildning så kallad HLR.

Att kunna rädda liv är jätteviktigt och jag tänker efter att varit iväg några timmar, så enkelt egentligen och vilken skillnad det gör för människan som får hjälpen.

Många som är yrkesverksamma får utbildning i HLR någon gång under arbetslivet, en del får den ofta. Jag tänker att HLR är färskvara och det visar sig att forskningen utvecklas och man kommer på nya metoder och sätt att göra räddningen smidigare och bättre. Bara det här med hjärtstartarna som snart finns överallt. Men kan vi använda dem?

Brandkvinnan berättar pedagogiskt hur vi ska göra. Foto Jaana Pollari Lindström

Men i alla fall, i går så gick jag och ett 10 tal av mina kolleger till räddningstjänsten Tjörns lokaler i Kållekärr och där möttes vi av en brandkvinna. Hon ledde oss pedagogiskt igenom alla moment, vi fick lite hjälpmedel i form av en docka med huvud och bröst, en telefon av papp och en hjärtstartare av papp. Sedan gick vi igång.

Det blev svettigt och många skratt bland oss, och jag tänker så skönt och tryggt för mig och de andra. Nu vet jag att alla jag jobbar med har fått utbildningen och vi kan hjälpa varandra om något skulle ske.

Det vi också kom på är att det är nog bra att berätta för familjen, lära barnen och den man lever tillsammans med hur man gör.

Men om olyckan är framme så skall man göra så här;

Foto: Jaana Pollari Lindström

Gå fram till personen som ligger på marken (om den gör det) men troligtvis så ligger personen ner någonstans.

Ropa till den, Hallå! Är du vaken?! Skaka försiktigt i axlarna. Lyssna om du hör andning, se om bröstet rör på sig.

Är ni två stycken som hittar personen, så ringer den andre 112 nu och den förste påbörjar HLR om personen inte andas.

SOS alarm frågar dig vad som hänt, var du är och skickar sedan ambulans om det behövs. De kan också leda dig genom HLR om du själv blir stressad och rädd.

Andas personen så skall du lägga den på sidan så att luftvägarna är öppna. Skulle personen inte andas så börjar ni med HLR.

HLR kurs Foto Jaana Pollari Lindström

Du som startar upp HLR skall ta dina händer ovanpå varandra och med handloven trycka ganska hårt mitt emellan brösten 30 gånger, det kallas kompressioner. Sedan går du upp till ansiktet, lyfter upp hakan, håller för näsan och blåser in 2 gånger. Titta på bröstet så du ser att det rör på sig.

Fortsätt sedan med kompressionerna 30 gånger och 2 inblås i munnen.

Den som är med dig skall avlösa dig med kompressionerna. Finns det en hjärtstartare i närheten springer den andre personen och hämtar den.

Hjärtstartare - den berättar precis hur du ska göra. Foto Jaana Pollari Lindström
Hjärtstartare – den berättar precis hur du ska göra. Foto Jaana Pollari Lindström

Hjärtstartaren är mycket pedagogisk. Du trycker på startknappen och sedan ger den dig fullständiga instruktioner hur du skall göra.

Lämna inte människan som ligger där ensam. Invänta räddningstjänst och ambulans.

Det är fysiskt ansträngande att ge HLR och det är nyttigt att pröva på innan. Jag hoppas verkligen att jag inte hamnar i en sådan situation, men om jag gör det, så har jag redskap för att göra skillnad på Liv och Död.

Jaana Pollari Lindström
präst Svenska kyrkan Tjörn

Svenska kyrkan Tjörn har hjärtstartare i alla sina församlingar och på pastorsexpeditionen.

Här kan du också se och läsa hur det går till med HLR.

En kommentar

Bo Lorentzon säger
4 mars 2017 – 12:10

Kanske inte så genomtänkt att publicera en "HLR-kurs" så här? Det skulle väl vara lämpligt att istället uppmana folk att gå en själva! För fullt så enkelt som det låter är det inte. Här finns en del missar också, t ex sägs inget om i vilken takt man skall göra kompressionerna....
Jag kan också säga att det är väldigt fysiskt ansträngande att göra en riktig HLR! Jag har själv en 110 kgs vältränad Elektriker som gått kursen varje år att tacka för att jag lever idag. Tack vare att han var välutbildad och dessutom hade tyngden inne klarade han av att hålla mig igång nästan utan hjälp i ca 10 minuter när jag fick hjärtstopp, innan ambulansen kom. Har sedan dess själv gått två kurser och fått min familj att gå igenom en var. (Själv hade jag tidigare gått en kurs i HLR och är alltså nu uppe i tre kurser). Vid mitt stopp fick jag en pneumatisk pump kopplad som tog över kompressionerna efter elektrikern och ambulanspersonalen använde sin defibrillator. Efter några timmar hade man konstaterat att jag fått ett hjärtstopp och gjort en ballongsprängning och satt in en sk Stent. Sedan sövdes jag och kyldes ner för att skydda hjärnan. Stoppet skedde på måndag kväll och jag tilläts vakna igen på torsdag morgon! Min kommentar är alltså kort och gott! Tro inte att det räcker med att läsa din blogg! Man måste själv gå kurser som upprepas så att man kan utföra det som behövs när en sådan händelse inträffar!

Carina Etander Rimborg svarar
5 mars 2024 – 02:17

Hej Bo!
Först – så underbart att du lever och kunde få hjälp när du behövde. All glädje och lycka över det.
Sen är blogginlägget på intet sätt meningen att ersätta en riktig kurs eller så. Jaana har bara berättat vad vi gick igenom. Självklart tycker vi att alla som har möjlighet ska gå en kurs, med en instruktör och öva på riktigt. Vi som var där och prövade på vet också hur jobbigt det är att göra kompressionerna och hålla takten.
Tack för dina synpunkter och som sagt – alla och en var som har möjlighet bör gå en HLR-kurs!
Med vänliga hälsningar