NÖDROP! Människor svälter – du kan hjälpa!

Människor svälter. Vi kan göra något åt det. Det behövs mer pengar. Swisha 9001223 och bidra till mat och vatten. Skriv ÖSTRA AFRIKA.

Svenska kyrkans internationella arbetes foto.

Flyktingar i östra Afrika – K216

I östra Afrika pågår inbördeskrig i flera länder. Miljontals befinner sig på flykt i sitt eget, eller närliggande länder. I regionen finns några av världens största flyktingläger och utdragna konflikter gör att många flyktingar blir fast i lägren under lång tid.

VÄRLDENS TREDJE STÖRSTA FLYKTINGKRIS PÅGÅR JUST NU I SYDSUDAN

Sydsudan plågas sedan fler år av våld och stridigheter och många människor har förts bort eller dödats. Nu har människor även börjat dö av svält.

Omkring fem miljoner människor, hälften av landets befolkning, riskerar att dö av undernäring. Situationen har uppstått med anledning av torka i kombination med att hjälpinsatser stoppas av stridande parter i Sydsudan.

Sedan i somras har över 750 000 sydsudaneser flytt över gränsen till Uganda. De är nu lika många som lokalbefolkningen i det redan mycket fattiga området i norra Uganda. Bristen på mat och vatten är akut. Svenska kyrkan finns där.

Hör Else Berglund, samordnare för Svenska kyrkans flyktingprogram i östra Afrika intervjuas i P4 extra. 9 mars 2017

Hör Anna Garvander, chef för Svenska kyrkans humanitära arbete, berätta i Sveriges Radio om en kaotisk flyktingsituationen i Uganda.”Vi går på knäna”, 5 mars 2017.

Banner swish och sms torka, 640x1255