amen-samtal 4 april i Skärhamn

I morgon tisdag är det vårens andra amen-samtal på Akvarell-museet. Det är poeten Lina Ekdal som kommer och har ett spännande samtal med kyrkoherde Johan Ernstson. Arrangemanget är ett samarbete mellan Akvarellmuseet, Tjörns kommun och Svenska kyrkan Tjörn. Varmt välkomna. Ingen entré.

Lina Ekdahl foto Emelie Asplund

Tisdag 4.4 kl 19.00

Amensamtal / Lina Ekdahl

Människan pratar
SAMTAL

Lina Ekdahl är en skarp samhällsbetraktare som med en stilla humor skriver och läser sin poesi. På nittiotalet kom hennes första diktsamling och 2012 kom hennes senaste. Som poet med rötterna i Göteborg är hon översatt till bland annat tyska, ukrainska, makedonska och khmer. Hon skriver dramatik för barn och vuxna och samarbetar med konstnärer och musiker, bland annat i projektet Äggen är slut (se museets program 9.4). Hon ger föreläsningar och workshops. Vilken roll spelar poesin i vardagen och samhällsdebatten? Språket? Finns det ett särskilt kvinnligt poetiskt perspektiv? Hur ser den poetiska framtiden ut?

Amensamtal / Vid horisont – Spår av kvinnliga röster
Estradsamtal kring samhälls- och existentiella frågor med inbjudna
gäster. Samtalsledare Johan Ernstson, kyrkoherde. Samtalen arrangeras av Svenska kyrkan Tjörn, Tjörns kommun, Sensus och Nordiska Akvarellmuseet.

Fri entré, begränsat antal platser. Vatten Restaurang & Kafé har öppet före och efter programmet.